تغییرات شرکت

تغییر سهم الشرکه

  •  
    افزایش سرمایه شرکت تغییر آدرس شرکت تغییر سال مالی تغییرات حق امضا تغییرات سمت اعضا نقل و انتقال سھام
    کاھش سرمایه شرکت تغییر نام شرکت تغییر موضوع فعالیت تغییرات تعداد اعضا تمدید سمت اعضا تغییرسھم الشرکه

    تغییر سهم الشرکه، موضوع این مقاله می باشد. شاید شما نیز در ابتدا سهم الشرکه را با سهام اشتباه بگیرید. سهام و سهم الشرکه، شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند، اما یک مفهوم حقوقی واحدی محسوب نمی شوند. این مفاهیم حقوقی نشان دهنده ی میزان تعهدات یا حقوق سهامدار یا شریک می باشند. در نتیجه از این جهت که هر دوی آنها بخشی از سرمایه ی یک شرکت محسوب می شوند، با یکدیگر شباهت دارند. اما عمده ترین تفاوت سهام و سهم الشرکه این است که سهم الشرکه بر خلاف سهام بر روی برگه‌ای نوشته نمی شود. چرا که سهم الشرکه، غیرقابل انتقال به دیگری است.

    این مسئله به خاطر این است که در سهم الشرکه، در شرکت هایی موضوعیت می یابد که شخصیت افراد برای شریک شدن در سهام شرکت مهم است. در ادامه ضمن آشنایی بیشتر با مفهوم سهم‌الشرکه و انواع آن، به بررسی تفصیلی تغییر سهم الشرکه و نحوه آن خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مقالات مجموعه ثبت شرکت کسرا، همراه باشید.

     

    سهم الشرکه:

    قبل از بحث پیرامون تغییر سهم الشرکه، ضروری است که بفهمیم سهم الشرکه چیست. همانطور که در قسمت قبلی گفته شد سهم الشرکه، در واقع نشان دهنده ی میزان مشارکت دارنده ی آن در دارایی شرکت می باشد. از تاثیرات این سهم می توان به تاثیر آن در حق رای و میزان سود و زیان شرکت اشاره داشت. در واقع میزان رای دارنده ی سهم الشرکه و میزان سود و زیان وی از فعالیت های شرکت، بر اساس آورده ی او تعیین خواهد شد. سهم الشرکه در شرکت هایی موضوعیت پیدا می کند که به شرکت اشخاص معروف هستند. از جمله ویژگی های سهم الشرکه می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

    • سهم الشرکه یک حق مالی است یعنی دارای ارزش مالی است و می توان آن را معامله کرد.
    • سهم الشرکه مبتنی بر شخصیت دارنده ی آن است. در واقع بدون موافقت سایر شرکا نمی توان سهم الشرکه را منتقل کرد یا آن را تغییر داد.
    • سهم الشرکه، قابل جا به جایی است.

     

    تغییر سهم الشرکه:

    اکنون باید ببینیم که منظور از تغییر سهم الشرکه چیست؟ هنگامی که سخن از تغییر در سهم الشرکه به میان می آید، دو مفهوم قابل برداشت است.  گاهی اوقات منظور از تغییر سهم الشرکه، نقل و انتقال آن یا تغییر صاحب آن می باشد. گاهی اوقات نیز منظور گوینده، تغییر سرمایه ی شرکت یا سرمایه ی شریکان شرکت می باشد. این تغییر اعم است از کم کردن سرمایه یا افزایش آن. در نتیجه ضروری است که هر دوی آنها را بررسی کنیم. در ادامه به طور تفصیلی به این مسئله خواهیم پرداخت.

     

    نقل و انتقال سهم الشرکه و مراحل آن:

    همانطور که گفته شد یکی از مفاهیمی که از عبارت تغییر سهم الشرکه، قابل استنباط است، نقل و انتقال سهم الشرکه می باشد. در ابتدا باید بگوییم که این نقل و انتقال به دو صورت نقل و انتقال قراردادی و نقل و انتقال قهری انجام می گیرد. در مورد نوع اول باید بگوییم که نقل و انتقال مذکور غالبا امکان پذیر نیست مگر این که سایر شرکاء، رضایت داشته باشند. به علاوه انتقال دهنده باید، دارای شرایط صحت معاملات نیز باشد. نقل و انتقال قهری سهم الشرکه، زمانی محقق می شود که شرکت منحل شود یا یکی از شرکا، فوت کند. در اساسنامه ی شرکت باید مشخص شود که اگر یکی از شرکا، فوت کند، سایر شرکا سهم او را به ارث خواهند برد یا این سهم الشرکه همانند سایر اموال به ورثه ی متوفی خواهد رسید.

    برای نقل و انتقال سهم الشرکه، باید مراحل زیر را سپری کرد:

    • مجمع عمومی فوق العاده باید تشکیل جلسه دهد.
    • صورت جلسه ی مرتبط با آن نوشته شود.
    • تشکیل هیئت نظار و درج اسم آنها در صورت جلسه البته به شرطی که تعداد شرکا از 12 نفر بیشتر شده باشد.
    • تمامی شرکاء، اعم از کسانی که قبلا صاحب سهم الشرکه بودند یا کسانی که بعدا صاحب آن می شوند، باید صورت جلسه را امضاء کنند.
    • تعیین و انتصاب اعضای جدید در صورتی که شرکای قبلی (انتقال دهندگان سهم الشرکه) دارای منصبی در شرکت باشند.
    • صورت جلسه مذکور و سایر مدارک لازم به اداره ی ثبت ارائه شود.

     

    تغییر سهم الشرکه و سرمایه ی آن:

    برای کاهش یا افزایش سهم الشرکه ضروری است که مراحل زیر طی شود:

    • تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و مهیا کردن صورت جلسه مرتبط.
    • رعایت تشریفات مذکور در قانون تجارت.
    • اگر تعداد شرکا بیشتر از 12 نفر باشد، باید هیئت نظار تشکیل شود و صورت جلسه توسط آنها نیز امضا شود.
    • امضای صورت جلسه توسط تمامی شرکاء اعم از کسانی که قبلا شریک بوده اند و کسانی که بعدا شریک خواهند شد.
    • تدوین و تنظیم صورت جلسه مبنی بر تعیین سمت های شرکت در صورتی که انتقال دهندگان سهم الشرکه، دارای سمتی در شرکت بوده باشند.
    • مراجعه شرکاء انتقال دهنده ی سهم الشرکه به اداره ثبت و امضای اسناد و مدارک مربوطه.

     

    تولید محتوا و سئو اهورا طناب

    2 دیدگاه در “تغییر سهم الشرکه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *