امروزه برای انجام هرگونه فعالیت عمرانی، تولیدی، صنعتی، گردشگری، فرهنگی، ورزشی و… نیازمند استعداد و مهارت لازم هستیم. دولت و بنیادهای مرتبط با بررسی مهارت کاری موردنظر و سایر شرایط موردنیاز در اخذ و عدم اخذ مجوز موردنیاز فعالیت، بر همه مشاغل و فعالیت های موجود نظارت می کند. این حق مردم است که برای تأمین نیازهایشان و دریافت خدمات درست به مغازه ها و تولیدی های معتبر مراجعه کنند و بدانند که از چه شخصی با چه میزان سواد و مهارت خدمات دریافت می کنند. در حال حاضر اجازه فعالیت به هیچ گونه اشتغالی بدون داشتن مجوز داده نمی شود. داشتن جواز کسب تولیدی علاوه بر این که به اشتغال موردنظر اعتبار می بخشد، باعث ایجاد اطمینان در بین مشتریان و مردم می شود. همچنین داشتن مجوز منفعت هایی برای بنیادهای دولتی نیز دارد و باعث می شود بر فعالیت های آنان همواره نظارت داشته باشند، علاوه بر آن بر میزان درآمد و اخذ مالیات آنان نیز توجه می شود تا متناسب با درآمد ماهیانه و سالانه، مالیات دریافت شود و حق کسی پایمال نشود.

جواز کسب و جواز کسب تولیدی

جواز کسب و جواز کسب تولیدی

تعریف جواز کسب و جواز کسب تولیدی

به اجازه فعالیت درزمینهٔ خدماتی، خریدوفروش، توزیع محصول، تولید محصول متناسب با فعالیت و عملکرد موردنیاز گفته پروانه کسب (جواز کسب) می شود. همه افراد با هر شغلی که دارند نیازمند به اجازه آن فعالیت می باشند اگر این فعالیت در قالبی کوچک همچون راه اندازی یک باب مغازه در زمینه های ارائه مهارتی خاص (مکانیکی، تعمیراتی، توليدي، صنایع دستی و.) یا خریدوفروش محصول (سوپرمارکت، سوپر میوه، پوشاک، بنگاه های معاملاتی و…) باشند، نیازمند به دریافتی جواز کسب هست. درنهایت برای انجام فعالیتی تولیدی نظیر (کارگاه های تولیدی شیرینی، نان، مواد پلاستیکی، فلزي و…) در قالبی نه چندان بزرگ نیز نیازمند به دریافته جواز کسب تولیدی هستیم. البته ناگفته نماند برای راه اندازی کسب وکار مهارتی نیازمند به ارائه گواهی معتبر هستیم. بدین معنی که شخص باید برای اعتبار کار خود با دریافت مدرک معتبر از سازمان های مورد تائید وزارت خانه مانند فنی حرفه ای اقدام به عمل آورد.

واحد صنفی چیست؟

بنا به تعریف اداره امور صنفی، هر شخص حقیقی یا حقوقی در هرکدام از زمینه های تولید، خریدوفروش، توزیع و ارائه خدمات سرمایه گذاری به عمل آورد به عنوان یک واحد صنفی شناخته می شود. جالب است بدانید هر واحد صنفی ملزوم به دریافت جواز کسب زمینه فعالیت خود هست.

مزیت های دریافت جواز کسب توليدي

_شخص دارای جواز کسب معتبر می تواند از تسهیلات و وام بانکی متناسب با نوع فعالیت خود درخواست به عمل آورد.

_با دارا بودن پروانه کسب تولیدی می توان درزمینهٔ دریافت بیمه و بیمه تکمیلی برای خود و سایر افراد مجموعه درخواست به عمل آورد.

_داشتن جواز کسب همانند شناسنامه ای کاری عمل می کند و همان طور که گفتیم اعتبار لازم برای بستن قرارداد با سایر بنیادها را فراهم می کند.

_کارگاه فعال با دارا بودن جواز کسب معتبر می تواند از منابع انرژی موردنیاز خود ازجمله آب، گاز، برق و تلفن با تعرفه مناسب و تعیین شده بهره مند گردد.

_لازم به ذکر است یکسری از فعالیت های تولیدی با دارا بودن جواز کسب می توانند سوخت موردنیاز فعالیت خود را با نرخ دولتی و بلامانع دریافت کنند.

مزیت های دریافت جواز کسب توليدي

مزیت های دریافت جواز کسب توليدي

مدت اعتبار جواز کسب تولیدی

جواز کسب های تولیدی در دودسته موقت و دائمی قرار می گیرند، اگر بنا به هر دلیلی فعالیت تولیدی شما مدت زمان طولانی طول نمی کشد می توانید از دسته موقت بااعتبار یک سال استفاده کنید. در غیر این صورت با دریافت جواز کسب تولیدی پنج ساله کروی دائم است برای مدت زمان طولانی تری خود را از دغدغه و فکر تمدید آن خلاص کنید.

ویژگی های فرد درخواست دهنده برای جواز کسب تولید

برای دریافت جواز کسب تولیدی دارا بودن مدرک معافیت و یا کارت پایان خدمت الزامی هست یکی دیگر از شروط دریافت جواز کسب نداشتن سوءپیشینه هست و همچنین باید صلاحیت لازم فردی نیز در متقاضی تائید شده باشد. شخص متقاضی دریافت جواز کسب با حداقل سن 18 سال هست. همچنین شخص باید تابعیت ایرانی الاصل داشته باشد. به علاوه شخص متقاضي زیر 50 سال باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشد.

عواقب راه اندازی تولیدی بدون جواز کسب

درصورتی که شخص حقیقی یا حقوقی به هر دلیلی جواز کسب موردنیاز کار خود را دریافت نکند و یا حتی اقدامی در این  راستا نکرده باشد متخلف شناخته شده او کار تولیدی وی پلمپ می شود. درصورتی که در بازه زمانی فعالیتش، به طور قابل انتظار و مورد تائید عمل نکرده باشد و یا اعتراض و شکایتی بر وی باشد مجازات سنگین تر از قبیل پرداخت جریمه دز قبال مصرف آب، برق، گاز، تلفن و سایر منابع به صورت صنعتي و مجازات کیفری را در پی خواهد داشت.

عواقب راه اندازی تولیدی بدون جواز کسب

عواقب راه اندازی تولیدی بدون جواز کسب

واگذاری جواز کسب تولیدی

اگر یک شخص دارای جواز کسب قصد کناره گیری از انجام آن فعالیت تولیدی را داشته باشد و یا بخواهد درزمینهٔ ای دیگر فعالیت کند، می تواند جواز کسب خود را با مراجعه به وزارت مربوطه درخواست خود را ابلاغ نماید در ادامه وزارت مربوطه با تعیین صلاحیت و عدم صلاحیت شخص جایگزین اقدام به عمل می آورد.

ممکن است برای شما پیش بیاید پس از اجاره مکان موردنیاز جهت انجام فعالیت تولیدی خود اقدام به عمل آورید و در این زمینه جواز کسب دریافت کنید اما بارونق گرفتن بازار کار و تولید در این زمینه با پایان تاریخ اجاره ملک روبه رو شوید. در این صورت بر اساس تأییدیه وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به مکان جدید، فعالیت تولیدی دوباره از سر گرفته می شود. جالب است بدانید اگر پس از ترک مکان و جابه جایی از یک نقطه بعد ملک و یا شخص دیگری قصد ادامه ی فعالیت مشابه شما را داشته باشد به وسیله مأموران نظارتی وزارتخانه قرار می گیرد او نیازمند به دریافت جواز کسب تولیدی مختص به خود می شود.

درنهایت

راه اندازی هر فعالیتی ازجمله کارهای تولیدی نیازمند دریافت پروانه کسب یا همان جواز کسبی تولیدی متناسب با همان صنف هست. این شناسنامه کاری باعث می شود در هر پیشه ای، واحد صنفی بر اساس قوانین و معیارها رعایت پروتکل های مربوط به همان صنف به فعالیت خود ادامه دهد. پروانه کسب به عنوان مجوز کسب وکار، قالب و چارچوبی را برای واحد صنفی موردنظر در نظر گرفته است که باید بر همان اصول به فعالیت خود ادامه دهد. در غیر این صورت پروانه کسب تولیدی باطل می شود و همان طور که گفتیم ادامه فعالیت به صورت غیرقانونی مجازات کیفری و جریمه نقدی را به همراه دارد. اگر قصد راه اندازی هر شغل و یا پیشه ای را دارید برای شما بهتر است که هرچه سریع تر در جهت اخذ جواز کسب مربوطه اقدام به عمل آورید تا با مانع خاصی در این زمینه روبه رو نشوید.