ثبت شرکت

تفاوت شرکت تضامنی و نسبی

  •  

    شرکت های متنوعی در قانون ثبت شده است که تفاوت های اساسی باهم دارند، در این مقاله قصد داریم دو شرکت تضامنی و نسبی را توصیف و تفاوت‌های این دو را بیان کنیم که هردو تجاری و تحت حقوق و قوانین تجاری است همچنین این گونه شرکت‌ها مستقل و به شرکا وابسته نیستند. در ادامه نحوه کار آن‌ها را برسی می‌‌‌‌کنیم.

     

    شرکت های تضامنی

    شرکت تضامنی از دسته شرکت‌های تجاری است که با اسم خاصی برای امور تجاری بین حداقل دو شریک تشکیل می‌شود و از مهم‌ترین شرکت‌های تجاری است، اصولا در این نوع شرکت‌ها اسم یکی از فراد نوشته و از عباراتی مثل “و شرکا” یا برادران استفاده می‌شود، اما اگر تعداد شرکا کم باشد معمولا اسامی تمام افراد را ثبت می‌کنند.

     

    شرکت نامه اهمیت زیادی در این شرکت دارد چون تمام حقوق، وظایف و تعهدات در آن ثبت شده است و به واسطه آن شرکت به ثبت می‌رسد. البته شرکت‌های تضامنی عمر محدودی دارند، اگرچه در شرکت نامه مدت آن تنظیم می‌شود اما اصولا چون برای هدف خاصی تنظیم می‌شوند بعد از پایان پروژه شرکت را منحل می‌کنند یا به واسطه در خواست شرکا شرکت را متوقف می‌کنند.

     

    این نوع شرکت‌ها چون نمایندگی متقابل دارند به نمایندگی از بقیه می‌توانند قرارداد تنظیم کنند و دیگر ویژگی شرکت این است که هرکدام از شرکا  صرف نظر از سهم اولیه  موظف به پرداخت بدهی‌های شرکت هستند، تعداد شرکا محدود است و چون اکثرا شناخت کافی از یکدیگر دارند بسیار ساده‌تر از شرکت‌های سهامی تشکیل می‌شود.

     

    فعالیت شرکا محدود است و فعالیت در شرکت یا تجارتی را بدون نظر شرکا انجام دهد حتی اگر تمایل به فعالیت در شرکت دیگری باشد، درمورد نحوه تقسیم سود و زیان در این شرکت باید گفت که اگر کسی فعالیت بیشتر یا  سهم بیشتری داشته باشد سود و پاداش دریافت می‌کند، معمولا نحوه تقسیم سود بین شرکا طبق معیار خاصی که خودشان تصمیم می‌گیرند انجام و ثبت می‌شود.

     

    شرکت‌های نسبی

    مثل شرکت‌های تضامنی، شرکت‌های نسبی نیز برای امور تجاری بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود، مسئولیت شرکا طبق سهم اولیه مشخص می‌شود و با انجام فعالیت‌های تجاری بزرگ سود بدست آمده را طبق سهام هریک از شرکا، بین آن‌ها تقسیم می‌شود. همچنین هریک از شرکا نسبت به سرمایه اولیه خود مسئول پرداخت بدهی‌های شرکت هستند.

     

    این نوع شرکت تنها در ایران ثبت شده است و اصولا در کشور‌های اروپایی یافت نمی‌شود. در صورتی که  بودجه شرکت  کفاف بدهی‌ها ا ندهد هریک از شرکا طبق سرمایه خود باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند زیرا طلبکاران می‌تواند از اموال شخصی شرکا استفاده کنند.

     

    برای انقال سهام در شرکت‌های نسبی نیاز به اجازه دیگر شرکا دارید و مثل شرکت تضامنی باید واژه”دیگر شرکا” یا برادران استفاده شود همچنین قید عبارت (شرکت نسبی) اهمیت زیادی دارد.در این شرکت یک مدیر از میان آنها یا حتی خارج از شرکا به انتخاب و رضایت خودشان انتخاب و شروع به کار می‌کند.

     

    بیشتر بخوانید: چگونه شرکت خود را ثبت کنیم؟

     

    تفاوت شرکت‌های تضامنی و نسبی

    این دو شرکت علاوه بر شباهت‌هایی که باهم دارند ویژگی‌های منحربه فردی دارند که باعث تمایز آن‌ها شده است؛ مهم‌‌ترین تفاوت شرکت‌های تضامنی و نسبی این است که در شرکت تضامنی هرکدام از شرکا در قبال پرداخت بدهی مسئولیت نامحدود دارند و طلبکاران می‌توانند از هرکدام از شرکا طلب خود را بگیرند.

     

    همانطور که گفته شد در شرکت‌های نسبی مسئولیت شرکا با توجه به سهام و سرمایه اولیه محدود می‌شود و طلبکاران نمی‌توانند برای طلب خود به شرکا مراجعه کنند بلکه در مرحه اول باید بدهی ها از بودجه شرکت پرداخت شود و در صورتی که شرکت توان پرداخت بدهی‌های خود را نداشت طلبکاران می‌توانند به اموال شخصی شرکا مراجعه کنند در غیر این صورت این اجازه را ندارند.

     

    انتقال سهم در شرکت‌های نسبی سخت تر است، از طرف دیگر به دلیل امنیت بیشتر شرکت‌های تضامنی که مربوط به مسئولیت نامحدود شرکا است سرمایه گذارهای بیشتری را جذب خود کرده است، از طرفی شرکت‌های نسبی شباهت زیادی به شرکت مدنی دارند.

    تفاوت دیگر شرکت‌های تضامنی و نسبی این است که شرکت‌های تضامنی تجربه، توانایی و اعتبار را مدنظر قرار می‌دهند و اصولا بر پایه این معیارها تقسیم سود را انجام می‌دهند اما در شرکت‌های نسبی معمولا تنها بر طبق سهم و سرمایه اولیه سود پرداخت می‌شود مگر اینکه جز این در متن قرارداد ثبت شود.

     

     

    از دیگر تفاوت‌های شرکت‌های نسبی و تضامنی می‌توان به نوع  فعالیت ‌آن‌ها اشاره کرد؛ به این صورت که شرکت‌های تضامنی بیشتر وارد عرصه تجارت و اجتماعی می‌شوند اما شرکت‌های نسبی تنها در محدوده‌ای فعالیت می‌کنند که اعتماد و صمیمیت بیشتر است به بیان دیگر حوزه فعالیت ‌آن‌ها محدود به نزدیکان و آشنایان می‌شود.

     

    تفاوت دیگر این دو شرکت در این است که در شرکت تضامنی اگر مایل به استعفا باشد باید رضایت دیگر شرکا را مدنظر قرار بدهد، حتی با ورود شریک جدید شرکت به نحوی منحل ‌ می‌شود و قرارداد را مجدد می‌نویسند.

    ما در مجموعه ثبت کسرا آماده خدمات: ثبت شرکت، ثبت برند، اخذ کارت بازرگانی، خدمات حقوقی و … هستیم.

     

     

     

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *