شروع و راه‌ اندازی هر شغل یا پیشه نیازمند هماهنگی‌ های لازم دولتی می‌باشد. شما برای احداث یک مکان درزمینهٔ ی عمرانی، راه‌ اندازی یک مغازه و یا تولیدی و همچنین برای شروع بکار واحدهایی بزرگ‌تر به شکل سوله و کارخانه، نیازمند دریافت مجوز معتبر و مرتبط با همان فعاليت هستيد. داشتن مجوز باعث می‌شود در ساخت، تأسیس و راه‌ اندازی مکان موردنظر نکات لازم امنیتی و مراتب قانونی را رعایت کنيد. از این گذشته دارا بودن مجوز شما را به‌عنوان یک واحد تولیدی یا تأسیساتی معرفی می‌کند و اعتبار شما را تائید می‌کند. پروانه بهره برداری یا همان جواز بهره‌برداری، همان‌طور که از نامش پیداست يکی از مجوزهای موردنیاز در بهره‌برداری از تولیدات یک واحد می‌باشد که در ادامه به تعریف آن می‌پردازیم.

تعریف پروانه بهره‌برداری

جواز بهره‌برداری، اجازه‌نامه‌ ای است که هر واحد صنفی و صنعتی در زمان آغاز و راه‌ اندازی لاین تولید و نصب دستگاه‌ های آن، شروع به کار تولیدات نمونه و آزمایشی و تأمین نیروی کار موردنیاز دریافت می‌کند. واحد موردنظر می‌تواند با فعالیت قبلی خود در آغاز کار پروانه‌ی تأسیس یا همان جواز تأسیس را نیز دریافت کرده باشد.

تفاوت جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری

در شروع پرداختن به ایده‌ی موردنظر برای آغاز کار تأسیساتی و راه‌ اندازی مکانی صنعتی برای تولیدات مدنظر مجوزی به نام جواز تأسیس یا پروانه‌ی تأسیس دریافت می‌شود. شخص حقیقی یا حقوقی در صورت بهره‌برداری در خط تولیدی خود چه با دارا بودن جواز تأسیس و چه بدون آن ملزوم به دریافت پروانه بهره‌برداری می‌باشد.

مدت استفاده پروانه بهره‌برداری

هر پروانه‌ی بهره‌برداری ممکن است در آغاز کار به‌صورت یک‌ساله ارائه شود؛ که پس از پایان سال اول فعالیت و تائید نظارتی وزارت معدن، اقدام به تمدید مجدد پروانه بهره‌برداری می‌کنید و این پروانه برای شما صادر می‌شود. بنا به مقدار، کیفیت و عملکرد تولیدات واحد صنعتی، تمدید مجوز یا پروانه بهره‌برداری به‌صورت طولانی‌مدت تر (سه‌ساله، پنج‌ساله، هفت‌ساله و ثابت) صادر می‌شود. اگر شرایط کار، نوع تولید، مقدار بهره‌برداری و…واحد تولیدی ایدئال باشد پروانه‌ی بهره‌برداری توسط وزارت معدن به‌طور ثابت و دائمي صادر می‌شود و نیاز تمدید دوباره تا پایان اعتبار 25 ساله پروانه برداشته می‌شود.

لازم به ذکر است هرچند وقت یک‌بار و یا در صورت وجود هرگونه اعتراض نسبت به فعالیت یک مجموعه با پروانه بهره‌برداری، کارشناسان نظارتی به‌صورت حضوري به پیگیری شرایط کاری منطبق بر قوانین می‌پردازند؛ و در صورت مشاهده‌ی فعالیت خلاف مقررات، مجموعه جریمه و در صورت لزوم دستور پلمپ صادر خواهد شد.

دریافت پروانه بهره‌برداری چه مراحلی دارد؟

دریافت پروانه بهره‌برداری مانند بسیاری دیگر از فعالیت‌ های جواز تأسیس، جواز کسب و. نیاز به ثبت‌نام اولیه در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت به آدرس http://behinyab.it دارد. لازم به ذکر است اين سامانه سایر فعالیت‌ های اداره‌ی صنایع و معادن ازجمله مسائل گمرکی، سرمایه‌گذاری و بررسی پروژه‌ های جدید و… را نیز انجام می‌دهد. در ادامه با تکمیل اطلاعات شخصی و پرسشنامه‌ی مربوطه، موردبررسی وزارت صنعت قرار می‌گیرد. در مرحله‌ی نهایی مورد بازديد کارشناسان قرارگرفته و برای ادامه در روند در صورت تائید مراحل نهایی دریای پروانه بهره‌برداری با مراجعه به ارگان‌ های مرتبط صورت می‌گیرد. با توجه به دشوار بودن مراحل کار پیشنهاد ما سپردن به تیمی متخصص در این زمینه می باشد . شما میتونید جهت اخذ این پروانه با کارشناسان ثبت کسری در ارتباط باشید.

اخذ پروانه بهره‌برداری

اخذ پروانه بهره‌برداری

مزیت‌های داشتن پروانه بهره برداری

  • مهم‌ترین منفعت دریافت پروانه بهره برداری اعتماد بانک‌ها به‌عنوان یک واحد صنعتی و در اختیار قرار دادن وام و تسهیلات طولانی‌مدت و کم‌بهره می‌باشد.
  • وقتی حرف از داشتن پروانه‌ی بهره‌برداری می‌شود، یعنی شما مجوز لازم جهت فعالیت با هر نام و برند تجاری مختص به خود را دارید.
  • با شناخته شدن و‌ دارا بودن مارک و برند اختصاصی به‌راحتی می‌توانید در همه نمایشگاه‌ های داخلی و بین‌المللی به ارائه‌ و معرفی محصولات تولیدی خود بپردازید.
  • درزمینهٔ ی فعالیت خود اعتبار کسب خواهید کرد و اطمینان مشتریان نسبت به شما بیشتر می‌شود.
  • در برخی از فعالیت‌ها نیاز به مواد اولیه‌ی تولیدی به‌طور کامل و با هزینه تعاونی در اختیار قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است فعالیت‌ های گروه فرهنگ و هنر معاف از پرداخت مالیات می‌باشند.
  • با دارا بودن پروانه‌ی بهره‌برداری دریافت پاسپورت و سفرهای کاری نیروها راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

هزینه موردنیاز برای دریافت پروانه بهره‌برداری

ملاک‌های بسیار زیادی برای تعیین مقدار هزینه‌ی پروانه بهره‌برداری وجود دارد. مساحت کل سوله و کارخانه‌ی محل فعالیت، مالکیت شخصی و یا استیجاری بودن، مقدار تولیدات و فروش سالانه، تعداد نیروی انسانی، اندازه و بازده خط تولید، نوع و کیفیت محصول تولیدی و … جز این گروه می‌باشند و با روش کارشناسی تنظیم قیمت می‌شود.

مدارک لازم ثبت‌نام پروانه بهره‌برداری

پس از ثبت‌نام اینترنتی، با مراجعه‌ی حضوری نیازمند به ارائه‌ی مدارک

  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیریت
  • ارائه‌ی کپی برابر اصل کلیه مدارک و اسناد شرکتی
  • ارائه‌ی سند مالکیت واحد تولیدی، صنعتی و یا گواهی معتبر استیجاری
  • دارا بودن پروانه تأسیس معتبر
  • ارائه فاکتور خرید کلیه دستگاه‌ ها، مواد اولیه و خطوط برق، اب و گاز صنعتی
  • در اختیار قرار دادن اطلاعات کلیه‌ی نیروهای انسانی شاغل درآن‌واحد
  • واریز هزینه‌ی درخواست متناسب با پروانه بهره‌برداری

 

مدارک لازم ثبت‌نام پروانه بهره‌برداری

مدارک لازم ثبت‌نام پروانه بهره‌برداری

نکته آخر

ارائه‌ی پروانه بهره برداری فعالیت در هر زمینه‌ ای نیازمند بررسی‌ های فراوان و قوانین و مقررات خاصی می‌باشد. خیلی از قوانین و تبصره‌ ها وجود دارند که ما از وجود آن‌ ها بی‌خبریم و زمانی به ما ابلاغ می‌شوند که درخواست خود را برای دریافت پروانه بهره‌برداری ارائه نماییم. این قوانین و تبصره‌ ها مرتبط به نوع فعالیت ما و کلیه‌ی ویژگی‌ های مرتبط با آن دارد. دریافت پروانه بهره برداری پروسه‌ی نسبتاً طولانی و زمان‌بر می‌باشد. بر همین اساس توصیه‌ی ما صبوری و پیگیری مداوم و همچنین سپردن کار به متخصصین ثبت می باشد و پیشنهاد ما مجموعه ثبت کسری می باشد تا کارها به صورت دقیق و منظم در کمترین زمان پیش برود  تا با سرعت و دقت بیشتر پروانه‌ی بهره‌برداری خود را دریافت کنید و با خیال راحت‌تر به فعالیت تولیدی_صنعتی خود ادامه دهید.

تولیدمحتوا: کانون تبلیغاتی فرمو