تغییرات شرکت

افزایش سرمایه شرکت

  •  
    افزایش سرمایه شرکت تغییر آدرس شرکت تغییر سال مالی تغییرات حق امضا تغییرات سمت اعضا نقل و انتقال سھام
    کاھش سرمایه شرکت تغییر نام شرکت تغییر موضوع فعالیت تغییرات تعداد اعضا تمدید سمت اعضا تغییرسھم الشرکه

    افزایش سرمایه شرکت چیست و به چه عواملی بستگی دارد:

    هنگامی که میزان اسمی مبلغ یک شرکت نسبت به زمان افزایش یابد، افزایش سرمایه شرکت رخ می دهد. خوشبختانه هیچ تعریفی برای حداقل میزان افزایش سرمایه شرکت وضع نشده است. همان ابتدا لازم است یادآوری کنیم که اگر تمام بدهی های یک شرکت را از کل دارایی های آن کم کنیم، آنچه که باقی می ماند؛ سرمایه شرکت نامیده می شود. به بیانی ساده تر میزان توان یک شرکت، سرمایه آن شرکت نامیده می شود.

    سوال مهمی که پیش می آید این است که: آیا ارزش شرکت همان سرمایه شرکت است؟ خیر، زیرا سرمایه شرکت یعنی میزان پول و سرمایه ای که هنگام راه اندازی و ثبت شرکت مورد نیاز است، اما ارزش شرکت یعنی : کلیه ی تجهیزات و نیروی انسانی آن شرکت، میزان سود و بهره وری، ارزش برند و ….

    چه عواملی باعث می شوند:

    •   افزایش تعداد سهام ها
    •   افزایش سرمایه شرکت در جهت توسعه و حفظ توان رقابتی یک شرکت در بازار
    •   بهبود در ساختار شرکت و گسترش زیر ساخت های شرکت
    •   ترغیب بیشتر مشارکت سهامداران در خرید سهام
    •   لازمه ی شرکت و حضور در مناقصه ها و مزایده ها
    •   اخذ و دریافت یک پروژه ی کاری
    •   دریافت یک وام بانکی
    •   رتبه بندی کردن شرکت
    •   توسعه ی کلیه ی فعالیت های شرکت

    اکنون شرکتی که با موارد گفته شده برخورد می کند با انجام اقدامات زیر، اقدام به افزایش می کند. اقداماتی مانند نشر سهام جدید، انتشار مبلغ سهام بالاتر و….

    افزایش سرمایه شرکت چگونه درجه بندی و تقسیم می شود:

    عواملی که در درجه بندی، ثبت و افزایش سرمایه شرکت موثر و دخیل هستند، چگونگی منابع و یا منبع تامین کننده ی مورد نیاز شرکت است.

    •   افزایش سرمایه از طریق سودهای انباشته شده: بعد از اینکه به طور دقیق تمامی درآمدها، سودها و هزینه ها بین سهامداران تقسیم می شود، سود باقی مانده را به عنوان افزایش ثبت می کنند. همان طور که واضح است هیچ گونه نقدینگی وجود ندارد.
    •   افزایش سرمایه شرکت از طریق ترغیب و تشویق سرمایه داران و سهامداران ) از طریق آورده های نقدی کلیه ی سهامداران): این روش بیشتر مناسب شرکت هایی است که سود انباشته شده ای ندارد. سهام داران وظیفه دارند که یا سهام خود را به سهام عادی تبدیل کنند و یا اینکه سهام شان را به دیگری بفروشند. در هر دو صورت به دارایی شرکت اضافه شده و باعث افزایش  می شوند.
    •   صرف سهام: در این روش شرکت تمامی سهام و یا بخشی از آن را با قیمت بالاتر به سهامداران خود می فروشد و به این طریق افزایش انجام می شود.
    •   ارزیابی دارایی های شرکت: در این روش افزایش سرمایه شرکت، هیچ گونه افزایش دارایی برای هیچ سهامداری وجود ندارد. زیرا تنها قیمت و ارزش مالی، دارایی های شرکت مانند ساختمان، زمین، ماشین آلات و تجهیزات و …. به روزرسانی می شوند. بعد از اینکه میزان بدهی شرکت ارزیابی شد و چنانچه تغییری ایجاد نشده باشد؛ تمامی دارایی ها در حساب سرمایه شرکت ثبت می شوند. روش آخر دقیقا شبیه افزایش سرمایه از طریق سود انباشته است. بنابراین هیچ گونه نقدینگی وجود ندارد.

    کدام روش افزایش مناسب تر و بهتر است:

    پر واضح است که روش افزایش به عواملی مانند ساختار آن شرکت، وضعیت مالی، برنامه ریزی شرکت و … بستگی دارد. پس نمی توان برای تمامی شرکت ها به طور یکسان نسخه پیچید.

    چگونه  و طی چه مراحلی افزایش سرمایه صورت می گیرد:

    1. کلیه ی سهامداران و هیئت مدیره، طی جلسه ای افزایش سرمایه شرکت را تایید می کنند و می پذیرند.
    2. در مرحله ی دوم، حسابرسی شرکت تمامی جوانب را سنجیده و درخواست افزایش را تایید و یا رد می کند.
    3. در مرحله ی سوم تمامی مدارک و شواهد در اختیار اداره ثبت شرکت ها قرار می گیرد.
    4. بعد از صدور مجوز، توسط اداره ثبت شرکتها آگهی آن در روزنامه ها به ثبت می رسد. بسیار خوش اقبال هستند سهامدارانی که حتی یک روز قبل از اعلام افزایش، سهامی را ازآن شرکت خریداری کرده اند.

    میزان هزینه و مدت زمان لازم برای انجام افزایش سرمایه شرکت چقدر است:

    میزان هزینه ی لازم برای ثبت تغییرات و ثبت افزایش سرمایه شرکت، 600 هزار تومان است. البته هزینه ای که برای مالیات تمبر افزایش سرمایه اتخاذ می شود، نیز جداگانه است.

    همانطور که باید تمامی کارهای اداری، مراحل اجرایی خود را طی کنند؛ بنابراین ممکن است که میزان زمان لازم برای این امر، بین 10 تا 24 روز متغیر باشد. البته گاهی زودتر و در 15 روز نیز تایید و تثبیت می شود.

     

    تولید محتوا و سئو ثبت شرکت آرتا

    8 دیدگاه در “افزایش سرمایه شرکت

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *