iso

استاندارد ایزو چیست؟

  • ایزو یک سازمان بین المللی می باشد که فعالیت خود را در سطح جهانی گسترش داده است. اما سوال مهمی که مطرح می شود این است که این سازمان چه وظایفی را به عهده دارد؟ ایزو تدوینگر استاندارد های بین المللی است اما این استاندارد ها را چه کسی تعیین می کند؟ این استاندارد ها با توجه به خواسته ها و استناد های تمامی کشور ها است که با قوانین تمامی آن ها سازگاری دارد. هدف از تدوین این استاندارد ها  یکپارچه سازی تمامی فرآیند ها و روال کار ها است تا تولید و توسعه به راحتی انجام شود و به دست مصرف کنندگان در سراسر جهان برسد.

    ISO مشتق شده از کلمه ISOS  یونانی است که معنای آن یکسان بودن و برابری می باشد. برخی به اشتباه گمان می کنند که این اسم اختصار عبارت  International Organization for Standardization می باشد. اختصار این عبارت برابر است با ios در صورتی که ایزو با نشان اختصار iso می باشد. این سازمان زیر مجموعه هایی از توسعه دهنده های ایزو را دارد که به صورت اعضا اصلی، فرعی و جانبی مشارکت می کنند. این سازمان دارای 147 عضو از کشور های مختلف می باشد که ایران نیز جز اعضای اصلی آن به شمار می رود.

    چرا ISO اهمیت دارد؟

    سازمان ایزو استاندارد های مختلفی را در زمینه های گوناگون تدوین کرده و به تایید تمامی اعضا رسانده است. اگر بخواهیم این استاندارد ها را بشماریم شاید بیش از هزارها و یا میلیون ها استاندارد در حوزه های مختلف باشد. هر شرکت و کمپانی که بر روی محصولات تولید شده خود از علامت ایزو استفاده کند به این معنی است که تمامی استاندارد ها را رعایت کرده و حسن تعهد و کیفیت خود را به مشتریان ثابت نموده است. همین نشان خود سبب می شود تا به نسبت دیگر رقبای خود در بازار برتری داشته باشد و در نتیجه با جلب اعتماد خریداران به فروش بالایی برسد.

    انواع ایزو کدام است؟

    ISO برای خود دارای دسته بندی هایی است که به اصطلاح به آن ها خانواده نیز گفته می شود. تمامی استاندارد های تعریف شده در یکی از این دسته ها جا گرفته نمی شود و هر دسته بندی به یک بخش دلالت می کند. برای مثال ایزو 9000 برای کیفیت محصول ها می باشد. ایزو 9001 نیز برای کنترل کیفیت و مدیریت آن است که جز رایج ترین و شناخته شده ترین نوع ایزو می باشد. ایزو 14000 برای محیط زیست می باشد. دسته بندی های دیگری نیز وجود دارد که هر یک موضوعات و استاندارد های مشخصی را پوشش می دهند و شما باید متناسب با فعالیت خود آن ها را انتخاب کرده و جهت دریافت آن اقدام نمایید.

    دلایل دریافت استاندارد ایزو

    چرا باید شرکت ها به دنبال دریافت این استاندارد باشند؟ سوالی که احتمالا در ذهن شما نیز ایجاد شده است. وجود این استاندارد بر روی تولیدات یک برند و شرکت نشان می دهد که این کمپانی:

    • محصولات خود را مطابق با برنامه هیا مشخص و اهداف استفاده همچنین سیستماتیک از هر نظر بررسی کرده اند.
    • تولیداتشان کاملا شفاف بوده و شاخص های موثر برای آن ها تعریف شده است.
    • به دلیل داشتن روش های تعریف شده دوباره کاری برایشان ایجاد نمی شود.
    • متعهد هستند که هزینه تولید آن ها تا حد امکان کم است.
    • برای بخش های داخلی سیستم اطمینان می دهند.
    • به مدیران سایر شرکت ها و همچنین مشتریان خود اطمینان می دهند.
    • بر اساس نیاز مشتریان تولید می کنند.
    • توان رقابتی بالایی دارند.
    • تولیدات خود را توسعه می دهند.
    • رضات مشتریان را به همراه دارند.
    • مطابق با برنامه های خود پیش میروند.

    اگر شما یک تولید کننده هستید و یا می خواهید کار تولید خود را شروع کنید قطعا این دلایل میتواند به راحتی شما را برای دریافت این استاندارد قانع کند. فرقی نمی کند کدام یک از استاندارد های ایزو را داشته باشید چیزی که اهمیت دارد وجود آن و تعهد و مسولیت پذیری شما در قبال تولیدات و محصولاتتان است.

    در چه زمانی وجود استاندارد ایزو الزامی است؟

    اگر شما می خواهید پیشرفت کنید و تولیدات خود را گسترش دهید نیاز مند این استاندارد خواهید بود. البته نه تنها در زمان توسعه فعالیت خود بلکه در هنگام شرکت در یک مناقصه مهم و … که می خواهید زا رقبای خود پیشی بگیرید به آن نیاز خواهید داشت. البته این پایان کار نیست. چنانچه قصد دارید فرایند شرکت خود را باکیفیت بیشتری کنترل نمایید وجود این استاندارد برای شما الزامی خواهد بود. این استاندارد یک مدیریت دقیق و کامل را نیز برایتان فراهم می کند. اگر تا به امروز برای بهبود خدمات خود قدمی برنداشته اید و همیشه آن را در پس ذهن خود زندانی کرده اید با داشتن این استاندارد میتوانید رنگ حقیقت به آن بزنید. اگر بخواهیم در یک کلام و خلاصه بگویم اگر می خواهید شرکتتان به اهداف والایی برسد و بتوانید سود زیادی از ان داشته باشید و گسترش دهید حتما باید به سراغ استاندارد ISO بروید و آن را دریافت نمایید.

    مراحل گرفتن استاندارد ایزو

    استاندارد های ایزو در حقیقت اصول و شرایطی است که برای تولیدات خود باید پیاده سازی کنید. با استفاده از ان میتوانید مجموعه خود را مدیریت نمایید. اگر بدون داشتن این استاندارد محصولات خود را عرضه کنید باعث می شوید تا عملکرد کشور کاهش یابد. برای دریافت استاندارد ایزو و اخذ گواهینامه آن باید مراحل زیر را طی نمایید:

    • شرکت خود را اماده کنید.
    • نیاز به یک مشاور متخصص در این حوزه دارید.
    • باید CB که قصد دارید ایزو آن را دریافت نمایید بررسی کنید و از اعتبار آن اطمینان حاصل نمایید. ( CB مرجع صدور گواهینامه ایزو می باشد.)
    • مطابق با اصول و استاندارد ها نیروهای خود آموزش دهید تا بتوانید به مرحله اجرایی برسید.
    • مستندات مربوط به ایزو را آماده کنید که حدود 400 صفحه است و باید آن را نگارش نمایید.
    • بعد از اطمینان از صحت و درستی مستندات نماینده ای از CBبه خط تولید شما مراجعه کرده و بعد از بررسی کامل روند کار گواهی صدور استاندارد ایزو را برای شما صادر خواهد کرد.

    تولید محتوا: کانون تبلیغاتی فرمو

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *