ثبت اختراع

مراحل و هرینه ثبت اختراع و برآورد هزینه ثبت

  • مشکلاتی مثل نبود قانون درست در زمینه حق کپی رایت حتی برای آنان که صاحب اصلی برند، محصول و اختراع هستند مشکلات زیادی را به همراه داشته، حالا چه رسد به افرادی که ثبت محصول و اختراع نداشته باشند و دستشان به جایی نرسد. در واقع می‌شود گفت اگر آنها که با ثبت و دریافت حق مالکیت به 30 درصد از حقوق و مزایای خود می‌رسند، اینها  دیگر به همان 30 درصد هم نخواهند رسید. پس با موضوع بسیار مهم و حیاتی ثبت اختراع طرف هستیم. اینجا سوال  این است که ما متوجه اهمیت این موضوع شدیم، حالا باید به کجا مراجعه کنیم، چه مسیری را طی کنیم و چقدر مطمئن باشیم در این مسیر حق و حقوق ایده و اختراع ما حفظ می‌شود؟

    مراحل قانونی ثبت اختراع و برآورد هزینه ثبت

    مراحل قانونی ثبت اختراع و برآورد هزینه ثبت

    – Vector web iconتمام این موارد سوالاتی است که برای یک فرد بعد از سالها تلاش و ساخت محصول یا اختراعی جدید به وجود می‌آید و خستگی از تنش نرفته باید استرس این موارد را داشته باشد. پس با دقت با تیم ثبت کسرا همراه باشید تا با راهنمایی در باره فرآیند ثبت اختراع بتوانیم آرامش خاطر شما عزیزان را فراهم کنیم.

    برای ثبت اختراع دو مقوله خیلی مهم است، یک بستری که قرار است ما در آنجا اختراع خود را ثبت کنیم، دوم مدارک و مشخصاتی که برای ثبت اختراع در این بستر نیاز است

    ثبت نام در سایت برای ثبت اختراع

    در مورد اول، شما باید به مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید، که از طریق ورود به آدرس www.iripo.ssaa.ir

    برای شما در دسترس خواهد بود.

     

    وقتی وارد این سایت شدید، در منوی عنوان، گزینه میز‌ خدمات الکترونیک را انتخاب کرده و سپس به قسمت ثبت اختراع داخلی بروید. حالا شما به بستر امن و مورد نیاز خود برای ثبت اختراع دسترسی پیدا کرده‌اید. جایی که بعد از ثبت، دیگر تمام حقوق معنوی اختراع برای شما محفوظ باقی می ماند.

    مرحله بعدی در زمینه ثبت قانونی اختراع، اطلاعات و مدارکی است که شما باید درمورد اختراع خود ثبت کنید.

    شما در مرحله ثبت باید چند اظهار نامه مورد نظر را تکمیل و به تمامی سوالات آن پاسخ دهید.

    در ابتدا فرد ثبت کننده اختراع هم می‌تواند خود شخص مخترع باشد و هم می‌تواند نماینده مخترع باشد، که در این صورت باید گواهی مربوط به سمت این شخص همراه اظهار نامه تحویل گردد.

    در ابتدا باید ادعای شما مبنی بر اختراع واضح و شفاف باشد، این یعنی هر فردی در زمینه و حیطه آن اختراع فعالیت و کارکردی حتی در سطح مبتدی داشته باشد، بتواند نکات مثبت و ارزش و کارایی این اختراع را درک کند و بتواند درکی از آن داشته باشد.

    مراحل قانونی ثبت اختراع و برآورد هزینه ثبت

    مراحل قانونی ثبت اختراع و برآورد هزینه ثبت

    با ذکر این موارد به مرحله پر کردن اظهار نامه می‌رسیم و موارد اصلی که باید در نظر گرفته شود:

    مورد اول توصیف توضیحی درمورد اختراع و همچنین در کنار آن رسم به صورت نقشه و داده اگر کمک بهتری در شفاف سازی نوع اختراع و عملکرد آن بیان می‌کند. شما توصیف اختراع خود را باید با ذکر نام آن شروع کرده و با به عملکرد و کارایی که در اختیار استفاده کننده قرار می‌دهد بپردازید. حدود دو یا سه پاراگراف در مورد این قسمت باید شرح دهید. سعی کنید از عبارات روان و قابل فهم برای توصیف اختراع خود استفاده کنید و حتما نکات بارز کارایی آن را که هدف شما از اختراع بوده را بیان کنید.

    در کنار این توصیف گاهی رسم نقشه و نمودارهای دقیق با ابعاد و استانداردهای لازم، به شناسایی اختراع شما کمک بیشتری می‌کند و موارد نامفهوم را واضح‌تر بیان می‌کند. بنابر این اگر می خواهید از رسم و نقشه استفاده کنید، در قسمت توصیف حتما به صورت پرانتزی اشاره کرده و ارجاع دهید به نقشه مورد نظر.

    تا اینجا شما فقط محصول خود را معرفی کرده و کارایی آن را بیان کردید، اما این هیچ دلیلی بر نشان دادن حق مالکیت شما نمی‌شود.

    یکی دیگر از مراحل قانونی ثبت اختراع، ارائه مدرک شناسایی می‌باشد که برای اشخاص حقیقی کپی کارت ملی و شناسنامه و برای افراد حقوقی آخرین روزنامه رسمی ثبت سمت صاحبان امضاء می‌باشد.

    همچنین شما باید رسید پرداختی وجه برای ثبت اختراع را نیز داشته باشید.

    گفتیم رسید پرداختی، لازم است اینجا ذکر کنیم که برای ثبت اختراع شما باید هزینه‌ای را بپردازید. که این هزینه ثبت اختراع به عوامل مختلفی بستگی دارد و دارای جزییات می‌باشد. مانند درصد افراد حقیقی یا حقوقی، هزینه ثبت اظهار نامه، هزینه اصلاح اظهار نامه، هزینه صدور گواهی المثنی و …با توجه به این میزان از جزییات و عوامل تاثیر گذار مختلف، تیم ثبت کسرا تصمیم برآن گرفت که بجای ذکر دقیق یک قیمت، از طریق لینک زیر شما را مستقیما ارجاع دهد به صفحه هزینه‌‌های ثبت اختراع در سامانه ثبت مالکیت معنوی.

    https://iripo.ssaa.ir/index.jsp?siteid=4&fkeyid=&siteid=4&pageid=348

     

     

    بعد از ثبت کامل مشخصات و اظهار نامه‌های مورد نظر، یک شماره اظهار نامه‌ای به شما داده می‌شود که بتوانید در ادامه توسط آن پیگیری‌های مورد ثبت شده را انجام دهید. بعد از این شما باید منتظر نظر متصدی ثبت اختراع باشید تا با بررسی اظهار نامه شما  براساس قانون و مواد آیین نامه، اعلام نظر کند که آیا اظهار نامه شما مورد تایید می‌باشد یا خیر. در صورتی که مورد تایید قرار بگیرد، به صورت اطلاعات مشخصاتی، مانند  نام اختراع، شماره ثبت ، تاریخ ، صاحب اختراع و …. در دفتری ثبت می‌شود.

    در نهایت اداره مالکیت صنعتی در مورد ثبت اختراع یک آگهی منتشر می‌کند و گواهی ثبت را صادر می‌کند.

    اما مخترعان عزیز باید این را در نظر داشته باشید که باید هر ساله مبلغی را به عنوان  تمدید حق انحصاری پرداخت نمایید، تا به این شکل بیان کنید که همچنان مالکیت اختراع خود را به صورت محدود می‌خواهید. ولی اگر شما این حق را پرداخت نکنید بعد از یک مدت سه ماه، حق استفاده از اختراع شما از حالت انحصاری خارج می‌گردد و استفاده برای عموم آزاد می‌شود.

    در راستای حفظ حقوق و ارج نهی بر تلاشگران و زحمت کشان، تیم ثبت کسرا سعی بر آن داشت با بیان این مطلب اطلاعات جامعی را در مورد مراحل قانونی ثبت اختراع و هزینه‌های آن، در اختیار شما عزیزان قرار دهد. همچنین کارشناسان ما برای راهنمایی و مشاوره به شما عزیزان، همیشه  آماده خدمت رسانی خواهد بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *