جواز کسب

راهنمای کامل دریافت جواز کسب

  • نه تنها در ایران که در هر جای دنیا شما وقتی دریک صنف و یا حوزه خاصی شرایط کسب و کاری را بخواهید راه اندازی کنید، باید محدوده کار، شرح وظایف و تعهدات شما مشخص باشد و زیر نظر یک سازمان  و در مرحله ثانویه زیر نظر یک صنف مربوط به زمینه کسب و کارتان، فعالیت کنید. از آنجایی که حتما تا بحال با اسامی اصناف مختلف آشنا شده‌اید، مثلا صنف خودرو سازی، صنف رستوران و هتل داری، صنف محصولات خانگی، صنف لوازم الکتریکی و …. پس اطلاعات نسبی در این شاخه بندی‌ها دارید، حالا برای اینکه به عنوان یک فعال حوزه کسب و کار، وارد یکه مجموعه صنفی و سازمانی شوید شما نیاز به مجوز‌های اولیه و ثبت فعالیت خود دارید. اما این مسیر به همین راحتی که بیان شد اتفاق نمی‌افتد، شما باید برای دریافت جواز کسب مقدماتی را فراهم کنید. بعد در صورت فراهم شدن این مقدمات، با طی مراحل اداری که در ادامه خواهیم گفت، جواز خود را دریافت کنید و با خیالی آسوده در حوزه مشخص شده فعالیت کنید. البته این جواز هم به صورت دائم صادر می‌شود و هم به صورت موقت.

    در قسمت قبلی گفتیم که باید شرح وظایف و محدوده کار شما مشخص باشد. برای همین وقتی شما پروانه کسب تعمیرات موبایل دریافت می‌کنید، حق فروش در آن را طبق قانون ندارید، یا اگر شما مجوز صنف اغذیه را دریافت می‌کنید، حق فعالیت جانبی دیگری را در آن مجموعه ندارید. بنابراین در زمان اخذ جواز کسب حتما دقت کنید که حیطه و موضوع فعالیت شما به درستی بررسی شود و  اگر همزمان دو فعالیت را می‌خواهید در مجموعه خود انجام دهید این مورد هم در مسیر کسب مجوز ذکر شود.

    حالا که اطلاعات کلی در مورد جواز کسب را دریافت کردیم و می‌دانیم اصلا چرا به این جواز نیاز است باید در مرحله بعدی وارد مسیر دریافت این جواز کسب شویم. دریافت جواز کسب قبلا این مراحل به صورت حضوری و با ثبت درخواست  و تحویل مدارک اولیه صورت می‌گرفت، اما اکنون از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس الکترونیکی : www.iranianasnaf.ir انجام می‌گیرد. برای توضیح در مورد این سامانه و هچنین مدارک مورد نیاز، در ادامه با تیم ثبت کسرا همراه باشید.

     

    مرحله اول آماده کردن مدارک مورد نیاز است. که شما علاوه بر داشتن اصل این مدارک، باید فایل اسکن شده آنها را نیز آماده کرده باشید تا در زمان ثبت نام در سایت بارگذاری کنید. این مدارک خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

     

    • مدارک ملک مورد نظر برای دریافت جواز کسب :

    شما برای انجام فعالیت خود، ساختمان، غرفه یا یک واحد را در نظر گرفته‌اید که این ملک یا به نام شما است که اسناد رسمی دارید و یا در اجاره شما می‌باشد. در صورتی اجاره‌ای بودن ملک، باید اجاره نامه رسمی که در دفتر اسناد رسمی ثبت شده است را داشته باشید.

    • مدارک شخصی که قرار است به صورت حقیقی یا حقوقی جواز کسب به نام آن فرد ثبت شود:

    این مدارک شامل مدارک شناسایی و مدارک ارگانی می‌باشد. اصل کارت ملی، شناسنامه، کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان، مدرک تحصیلی، اسکن تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی (پشت و رو) و مدارک و تاییدیه‌های مربوط به آن صنف که قرار است شما در آن فعالیت کنید، مثلا در صنف اغذیه و مواد خوراکی شما باید کارت بهداشت داشته باشید. مورد بعدی گواهی فنی از حوزه‌های معتبر مثل سازمان فنی و حرفه‌ای کشور یا دیگر سازمان‌هایی که مورد تایید باشند. در کنار اینها داشتن گواهی صلاحیت فردی و عدم سوء پیشینه، گواهی صلاحیت ترافیکی حوزه کسب و کار و موارد این چنینی که در صنف خاصی مورد نظر است را دارا باشید.

     

    مرحله دوم برای دریافت جواز کسب، ورود به سامانه ایرانیان اصناف و مراجعه به قسمت خدمات سایت می‌باشد، که در میانه صفحه اول سایت قرار دارد. در ردیف سمت راست ، قسمت پروانه کسب، روی اولین مورد ( صدور پروانه کسب) کلیک کنید و فرایند و موارد خواسته شده را با دقت و صداقت کامل انجام دهید. به موارد و جزییات توجه کنید و در نهایت فایل‌های خواسته شده را بارگذاری کنید.

     

     

    بعد از ثبت درخواست شما می‌توانید از طریق همین سایت و قسمت پیگیری، با کد پیگیری که زمان ثبت نام برای شما ارسال گردیده است، وضعیت درخواستتان را مشاهده کنید. به طور معمول در حدود 15 فرآیند رسیدگی به درخواست زمان می‌برد و بعد از این نتیجه درخواست شما اعلام می‌شود که آیا با دریافت این جواز کسب موافقت شده است یا خیر.

    در صورتی که درخواست شما مورد موافقت قرار گرفته باشد، باید تمام موارد خواسته شده و مدارک را آمده کرده و برای تطبیق با مدارک بارگذاری شده ارائه دهید، هم زمان با ارائه مدارک از سمت درخواست کننده، حوزه صادر کننده جواز، باید استعلامات لازم از سازمان‌های مورد نظر مانند نیروی انتظامی، راهداری و امور شهری و .. را درخواست نماید، این سازمان‌ها نیز مکلف هستند در اولین فرصت جوابگوی استعلامات درخواست شده باشند.

    هزینه دریافت جواز کسب

    این هزینه با توجه به صنف مورد نظر و حوزه کسب و کار متفاوت است و شامل مواردی چون حق ورود به اتحادیه و دریافت گواهی‌های مورد نظر و هزینه‌های جانبی اتحادیه می‌شود

    حالا اگر موافقت انجام شود و مجوز کسب شما صادر گردد که مبارکتان، اما حتما برایتان سوال ایجاد شده است که درصورت مخالفت با درخواست چه باید کرد؟ در شرایطی که با درخواست دریافت جواز شما موافقت نشود، شما حق اعتراض و شکایت کمیسیون نظارت مربوطه را دارید. به این صورت که بعد از دریافت نظر کتبی اتحادیه، در کمتر از ده روز شکایت خود را تقدیم کمیسیون نظارت می‌کنید و این کمیسیون در مدت زمان یک ماه، شکایت شما را بررسی کرده و نظر نهایی خود را اعلام می کند.

    این موارد گفته شده در مسیر درخواست و دریافت مجوز بود، گاهی سوالاتی پیش می‌آید که مربوط به بعد از دریافت جواز کسب و زمان فعالیت شما با این جواز می‌باشد، تیم ثبت کسرا به سوالات شما در این زمینه نیز پاسخ می‌دهد. پس همچنان با ما همراه باشید.

     آیا می‌توان جواز کسب را خرید یا فروخت ؟

    خرید و فروش جواز کسب ممنوع می‌باشد و عملا امکان اینکه شما وقتی یک واحد صنفی اجاره می‌کنید با کار کرد قبلی، نمی‌توانید جواز کسب آن را هم مبلغ گذاری کرده و خریداری نمایید. در این موارد باید فرد دارای مجوز در سامانه، درخواست انتقال مجوز به فرد مورد نظر را ثبت نماید. با بررسی تمام مدارک و مشخصات فرد جدید، در صورت نبود هیچ گونه مشکلی، جواز جدید به نام این فرد صادر می‌گردد.

    آیا با جواز کسب قبلی می‌توانم شغل خود را تغییر دهم و در زمینه دیگری به کسب و کار بپردازم؟

    اینجا نیز جواب خیر است. شما وقتی پروانه کسب در یک حوزه شغلی دریافت می‌کنید، آن پروانه بر اساس توانایی و مدارک ارائه داده شما، صادر گردیده است. پس اگر تصمیم به تغییر شغل دارید باید مدارک  مورد نیاز را ارائه کنید و جواز کسب مربوط به این شغل جدید را دریافت کنید.

    مورد بعدی تمدید جواز کسب است

    شما زمانی که برای دریافت جواز کسب اقدام می‌کنید با توجه به شرایط کاری و تصمیمی که دارید به دو صورت درخواست جواز  خود را ثبت می‌کنید، موقت یا دائم. درصورتی که جواز شما موقت باشد قابلیت تمدید ندارد و فقط همان یک سال را به شما امکان فعالیت در حوزه مد نظر را می‌دهد. اما برای آن دسته از عزیزان و فعالان حوزه کسب و کار که دارای جواز دائمی هستند، پس از اتمام اعتبار این جواز در دوره‌های دو ساله، سه ساله، یا پنج ساله، می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ای که گفته شد، وارد قسمت تمدید جواز کسب شوند و درخواست خود را ثبت کنند. با بررسی مدارک و مشخصات پروانه کسب آنها تمدید می‌شود و با خیالی آسوده می‌توانند به ادامه فعالیت در کسب و کار خود بپردازند.

    سعی کردیم به صورت کلی مروری داشته باشیم از مرحله درخواست دریافت جواز کسب تا مرحله موافقت و دریافت آن و همچنین  پاسخگوی تعدادی از سوالات شما در این زمینه باشیم. با این حال تیم مشاوره ثبت کسرا، همچنان در کنار شما خواهد بود و در زمینه ایجاد کسب و کاری موفق از مرحله شروع تا مراحل بالا و بهره برداری شما را همراهی خواهیم کرد.

    البته برای تمدید جواز کسب مدارکی چون جواز کسب قبلی، 6 قطعه عکس، مدارک مربوط به پرداخت مالیات، هزینه‌های جانبی و کارت معاینه بهداشت، در صورتی که شامل آن صنف  می‌شود و … لازم است.

     

    مورد بعدی که باید به آن اشاره کنیم دریافت جواز کسب برای شغل‌های مشارکتی و یا شرایط حقوقی است.  در این مورد هم پروانه کسب به نام فرد صادر می‌گردد و فرد در قبال حوزه فعالیت تعهدات مورد نظر را به عهده می‌گیرد. این فرد باید توسط شرکای شرکت یا مجموعه تایید شود و  برای دریافت پروانه کسب معرفی گردد. در صورتی که شرایط کاری تغییر کرد و اعضای شریک در مجموعه تغییر کردند، باید با معرفی فرد جدید درخواست انتقال جواز کسب را ثبت نمایند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *