کارت بازرگانی

شرایط اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

  • در سال 1403 تغییرات قابل توجهی در شرایط اخذ کارت بازرگانی ایجاد شد. طبق قانون تجارت برای این  که فعالیت های افراد در حوزه تجاری مورد تایید قرار گیرد، داشتن کارت بازرگانی الزامی است. از این جهت اگر می خواهید با به  روزرسانی ها، مستندات لازم برای متقاضیان جدید و همچنین تأثیراتی که این تغییرات بر اشخاص حقیقی و حقوقی داشته بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

    کارت بازرگانی چیست؟

    کارت بازرگانی یک سند حیاتی برای تجار و کارآفرینان در ایران است. این کارت در واقع، گواهینامه ای بوده که به دارنده آن اجازه می دهد تا در فعالیت های تجاری شرکت کند. همین ویژگی کارت بازرگانی را برای کسانی که قصد ایجاد تجارت مختلف را دارند، یک الزام اساسی می کند. به طور کلی کارت بازرگانی شامل اطلاعات مهمی از جمله آدرس، شماره تلفن، نام و نشانی ایمیل فرد است. امروزه بر اساس قوانینی که بر تجارت ایران حاکم بوده، افراد برای این که در صادرات و واردات کالا فعالیت داشته باشند، به کارت بازرگانی نیاز دارند.

    شرایط اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

    شرایط اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

    انواع کارت بازرگانی در سال 1403

    برای اخذ کارت بازرگانی قبل از هر چیزی ابتدا باید با انواع مختلف آن آشنا شوید. به همین دلیل انجام روند اخذ کارت بازرگانی برای شما مناسب تر و آسان تر خواهد شد. البته توجه داشته باشید؛ در مورد انواع کارت بازرگانی در سال 1403، تغییر به خصوصی رخ نداده و مطابق با سال های قبل است. در ادامه با انواع آن ها آشنا خواهید شد.

    1.    کارت بازرگانی تجاری

    کارت بازرگانی تجاری به مجوزی گفته می شود که دارنده آن می تواند اقدام به وادرات و صادرات کالا نماید. یعنی شخص اجازه ترخیص کالا، ثبت سفارش و همین  طور صادرات کالاهای مجاز را دارد. این کارت اغلب برای شخص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته می شود.

    2.    کارت بازرگانی خدماتی

    کارت بازرگانی خدماتی برای افراد حقوقی صادر می شود که مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت خدماتی دارند. دارنده کارت بازرگانی خدماتی تنها در زمینه مورد نظر خود، می تواند فعالیت داشته باشد.

    3.    کارت بازرگانی صنعتی

    کارت صنعتی نیز گزینه ای دیگر از انواع کارت بازرگانی بوده که شرایط مخصوص به خود را ایجاد می کند. دارندگان کارت بازرگانی صنعتی می توانند تجهیزات متریال اولیه و کارگاهی مورد نیاز خود را وارد کنند. شرایط صادرات محصول بعد از تولید هم به آن ها داده می شود. توجه داشته باشید اگر متقاضی یک بار کالاهای مورد نظر خود را ترخیص کند، باید اقدام به دریافت کارت بازرگانی مورد نظر نماید. این کارت ها حالت یک بار مصرف دارند.

    تغییرات در شرایط اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

    در سال 1403 اصلاحات متعددی در شرایط اخذ کارت بازرگانی انجام شد. برای دریافت این کارت شرایط خاصی وجود دارد که باید فرد متقاضی آن ها را رعایت کند. نکات زیر تغییرات کلیدی اعمال شده را برای شما نشان می دهد.

    تغییرات در شرایط اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

    تغییرات در شرایط اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

    1.    معافیت خدمت سربازی مردان

    پیش از این مردان بالای ۲۳ سال در هنگام درخواست کارت بازرگانی ملزم به ارائه کارت پایان خدمت سربازی بودند. با اصلاحات جدید، این شرط دیگر ضروری نیست و روند درخواست را برای تجار بالقوه قابل دسترسی تر می کند.

    2.    تغییر در شرایط اجاره

    در گذشته متقاضیان کارت بازرگانی باید ملک تجاری یا اداری را اجاره می کردند و قرارداد اجاره را به عنوان بخشی از اسناد مورد نیاز ارائه می دادند. آیین نامه جدید این الزام را برای افرادی که میزان فروش اظهارنامه مالیاتی آن ها از 1.2 میلیارد تومان فراتر رفته، لغو کرده است.

    مدارک مورد نیاز برای درخواست اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

    اخذ کارت بازرگانی به اسناد و مدارک هایی نیاز دارد که متقاضیان دریافت کارت بازرگانی در سال جدید بای این مدارک ها را در طول مراحل درخواست ارائه کنند. این مدارک لازم شامل موارد زیر می شود.

    • اصل اظهارنامه ثبتی در دفاتر تجاری و اصل گواهی مهر دفتر از اداره ثبت شرکت ها با امضای متقاضی، که متقاضی در این بخش باید به صورت حضوری به املاک بخش ثبت شرکت های محل خود مراجعه کند.
    • اصل گواهی عدم سوء پیشینه که حداقل دو ماه قبل از درخواست صادر شده باشد.
    • اصل صورت حساب مالیاتی مبنی بر عدم مانع برای صدور کارت بازرگانی
    • خرید تمبر و واریز به حساب واحد درآمد صادر کننده فیش
    • اخذ کد اقتصادی
    • گواهی گمرک مبنی بر عدم قاچاق کالا

    مدارک شخصی متقاضی برای اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

    علاوه بر موارد فوق، مدارک شخصی خاصی نیز از متقاضی خواسته می شود و فرد متقاضی برای دریافت کارت بازرگانی باید مدارک های لازم را به همراه خود داشته باشد. در ادامه بیشتر با این مدارک آشنا خواهید شد.

    • ۶ قطعه عکس جدید 4*6 ساده و تمام رخ رنگی با پس زمینه سفید که پشت آن نوشته شده است.
    • اصل و فتوکپی تمام صفحات شناسنامه
    • فتوکپی و اصل کارت ملی هم پشت و هم رو
    • اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم پشت و رو
    • اصل و فتوکپی مدرک تحصیلی یا مدرک تحصیلی بالاتر
    • اصل و فتوکپی سند ملک یا اجاره شش دانگ به همراه اجاره نامه کددار در سربرگ شورای صنایع دستی و مطابق بند 1-1-4 دستورالعمل صدور و تمدید کارت بازرگانی

    مزایای اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

    کارت بازرگانی مزایای زیادی برای دارندگان این کارت به همراه دارد. از این جهت توصیه می شود افرادی که در زمینه صادرات کالا و واردات فعالیت دارند، هر چه سریع تر اقدام به دریافت این کارت کنند. مزایای کارت بازرگانی شامل ترخیص کالا از گمرک، دریافت ویزا تجاری، امکان واردات و صادرات کالا به صورت بین المللی، امکان عضویت در اتاق بازرگانی، واردات کالا از مناطق آزاد و امکان شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی است.

    مزایای اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

    مزایای اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

    نکات مهم در مورد شرایط اخذ کارت بازرگانی در سال 1403

    برای دریافت کارت بازرگانی در سال 1403 نکات مهمی را باید به یاد داشته باشید. این نکات مهم در مورد شرایط جدید اخذ کارت بازرگانی قابل ذکر است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

    • اول از همه دقت داشته باشید که حضور فرد متقاضی در کلاس های بازرگانی کارت الزامی است.
    • یکی دیگر از نکات مهم که باید به آن توجه داشته باشید؛ این بوده که کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی به هیچ عنوان نمی توانند این کارت را دریافت نمایند.
    • هیچ شخصی نمی تواند بیش از یک کارت بازرگانی اعم از حقوقی یا حقیقی داشته باشد.
    • برای هر واحد ملکی اعم از مسکونی، تجاری و اداری فقط یک کارت بازرگانی صادر می شود.
    • آدرس های مندرج در اظهارنامه ثبتی، مانده حساب مالیاتی و سند یا اجاره نامه ملک باید تجاری و اداری باشند.
    • حضور کارت متقاضی در کلیه مراحل پذیرش و تحویل کارت جهت احراز هویت در مواردی الزامی است.

    سخن پایانی

    تغییر شرایط دریافت کارت بازرگانی در سال 1403 باعث شده تا کارآفرینان بتوانند کسب و کار خود را آسان تر کنند. با وجود این تغییرات، برای همه متقاضیان بسیار مهم است که با شرایط جدید آشنا شوند و مدارک لازم را از قبل، آماده نمایند تا از روند بدون مشکل درخواست اطمینان حاصل شود. ممنون از شما عزیزان که تا انتهای مطلب در سایت ثبت کسرا با ما همراه بودید . برای دریافت مشاوره رایگان و راهنمایی جامع تر نیز می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *