اخذ جواز

اخذ پروانه کسب مغازه

  • یکی از مهم ترین مسئله ها برای باز کردن مغازه، اخذ پروانه جواز کسب است. در واقع اگر فردی جواز کسب مغازه داشته باشد، بیانگر قانونی بودن کسب و کار او در اداره تشکیل صنفی است. ولی اگر بدون داشتن پروانه کسب مغازه فعالیت خود را شروع کند، با مشکل و مجازات رو به رو خواهد شد. در اصل جواز برای شروع و ادامه کسب و کار به صورت دائم و موقت، به متقاضیان داده می شود. حال در ادامه این مقاله بیشتر با اخذ پروانه کسب مغازه آشنا خواهید شد.

    اخذ پروانه کسب مغازه چیست؟

    پروانه  کسب به منظور ایجاد یک مکان مشخص برای فعالیت تجاری و ورود به شغلی خاص برای هر شخص معین صادر می شود. به همین دلیل متقاضیانی که می خواهند شغلی را راه اندازی کنند باید اقدام به گرفتن جواز مرتبط با همان شغل نمایند  . امروزه پروانه کسب به دو صورت ارائه می شود پروانه کسب دائم و پروانه کسب موقت که بعد از زمان های معیین می توان آن ها را تمدید مجدد کرد. در صورتی که پروانه کسب باطل شده باشد، فعالیت آن کسب و کار غیرقانونی بوده و عواقبی از جمله قطع حمایت دولتی، تعیین جریمه برای کسب و کار و تعطیلی واحد صنفی به همراه خواهد داشت.

    انواع پروانه کسب مغازه

    پروانه کسب به دو دسته تقسیم شده است که هر کدام از این موردها در ادامه معرفی خواهند شد. برای آشنایی با انواع پروانه کسب مغازه در ادامه این بخش نیز با ما همراه باشید.

    1.    پروانه کسب دائم

    اولین پروانه کسب، مجوز دائم بوده که تا 5 سال اعتبار دارد. فرد متقاضی بعد از تمام شدن اعتبار این نوع پروانه کسب، باید برای تمدید اعتبار آن اقدام کند. در غیر این صورت پروانه کسب او باطل خواهد شد.

    2.    پروانه کسب موقت

    دومین نوع پروانه کسب، مجوز موقت است. این نوع پروانه دارای اعتبار یک ساله بوده و فقط یک بار صادر می شود. وقتی که اعتبار پروانه کسب موقت تمام شود، به مدت 30 روز اتحادیه به دارنده مجوز کسب زمان می دهد تا برای اخذ پروانه کسب دائم اقدام کند. اگر شخص مورد نظر در زمان مشخص شده، جهت دریافت جواز کسب موقت خود اقدام نکند، جواز کسب وی به طور کلی باطل خواهد شد.

    اخذ پروانه کسب مغازه چیست؟

    اخذ پروانه کسب مغازه چیست؟

     

    مدارک لازم جهت گرفتن پروانه کسب مغازه

    اگر تصمیم خود را برای گرفتن پروانه کسب مغازه گرفته اید، باید توجه داشته باشید که یکسری مراحل خاص برای این اقدام نیاز است. در ادامه مدارک مورد نیاز را برای تان نام برده ایم.

    • ارائه یک عدد قولنامه به نام متقاضی
    • اجازه مراجعی مانند شهرداری
    • کارت معافیت و پایان برای مردان
    • به همراه داشتن 12 قطعه عکس 3 در 4
    • داشتن یک عدد فیش واریزی ۳۰۰ تومانی بابت حق عضویت در اتحادیه
    • ارائه گواهی نداشتن اعتیاد به مواد مخدر
    • به همراه داشتن قرار داد اجاره محل کسب یا سند مالکیت
    • کپی مدارک تحصیلی متقاضی
    • داشتن مدرک مهارت در زمینه هایی تخصصی
    • داشتن کارت سلامت برای فعالیت های آرایشی و بهداشتی

    در آخر بعد از صدور پروانه کسب، یک کد 10 رقمی به متقاضی داده می شود که در مراحل بعدی باید از آن استفاده کند.

    شرایط دریافت اخذ پروانه کسب مغازه

    برای افرادی که می خواهند به راحتی پروانه کسب مغازه خود را بگیرند، رعایت یک سری شرایط بسیار ضروری است و اگر از این شرایط اطلاع داشته باشید، باعث سهولت در تصمیم  گیری برای طی کردن مراحل اخذ جواز می شود. در واقع برای اخذ پروانه کسب مغازه، داشتن شرایطی همچون ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا سایر قراردادهای نقل و انتقال همچنین ارائه قراردادهای منعقده بین متقاضی دولتی و غیردولتی الزامی است.

    شرایط دریافت اخذ پروانه کسب مغازه

    شرایط دریافت اخذ پروانه کسب مغازه

    بر اساس آیین نامه ماده 12 قانون کسب و کارها و اتحادیه صنفی، اگر شخصی قصد راه اندازی  کسب و کاری را داشته باشد، قبل از خرید یا اجاره محل مورد نظر به منظور انجام فعالیت کاری، باید اقدام به اخذ جواز در زمینه کاری مربوطه کند. فرد متقاضی برای دریافت جواز کسب، نیاز است به اتحادیه صنفی مربوطه مراجعه کرده و درخواست کتبی خود را در آن  جا تکمیل کند.

    اخذ پروانه کسب برای کارگاه های تولیدی و واحدهای صنعتی بوده که قصد فعالیت در شهرک های صنعتی دارند. یکی از شرایط اخذ پروانه کسب این است که در کسب و کارهای فنی و مهارتی باید مدرک فنی و حرفه ای مرتبط با کسب و کار ارائه داد شود. به عنوان مثال فردی که در زمینه تعمیرات لوازم الکترونیکی و جوشکاری فعالیت داشته و قصد اخذ پروانه کسب را دارد، باید یک مدرک فنی و حرفه ای که با رشته کسب و کار خود مرتبط باشد، ارائه دهد. ولی سایر کسب و کارها مثل بوتیک ها یا فروشگاه ها نیاز به ارائه این مدرک ندارند.

    مراحل تمدید پروانه کسب مغازه

    کسانی که دارای جواز کسب موقت هستند و قصد دارند پروانه کسب خود را به صورت دائم تمدید کنند، قبل از هرچیزی باید اول به سایت اصناف مراجعه نمایند. سپس برای دریافت کد رهگیری پروانه کسب درخواست خود را ثبت کنند. مراحل تمدید جواز نیاز به مدارک هایی مانند ۶ قطعه عکس ۳ در ۴، ارائه کارت سلامت، فتوکپی تمام صفحات شناسنامه، فتوکپی کارت پایان خدمت برای آقایان، تایید کدپستی محل کسب و کار و اصل مدارک هویتی دارند.

    مراحل تمدید پروانه کسب مغازه

    مراحل تمدید پروانه کسب مغازه

    متراژ مغازه برای دریافت پروانه کسب

    قانون اولیه و یکی از اصلی ترین مواردی که باید برای دریافت پروانه کسب به آن توجه داشته باشید، داشتن فضای تجاری یا اداری برای شروع فعالیت کسب و کار است. در قانون اتحادیه ها و درگاه ملی مجوزهای ایران بیان شده که هر کسب و کاری باید مناسب با نوع فعالیت خود دارای حداقل فضایی باشد تا بتواند به راحتی در آن خدمات یا خرید و فروش کالاها را ارائه کند و به راحتی پاسخ گوی نیاز مشتریان آن کسب و کار باشد. در ادامه به حداقل متراژ مورد نیاز برای مشاغل پر تقاضا خواهیم پرداخت.

    • آرایشگاه زنانه 12 متر برای هر رشته شغلی
    • آرایشگاه مردانه 9 متر برای هر رشته
    • خرده فروشی پوشاک مردانه 12 متر
    • مشاورین املاک 12 متر
    • خرده فروشی محصولات 15 متر

    کلام آخر

    در این مقاله به شرایط اخذ پروانه کسب مغازه پرداختیم و با مراحل، مدارک لازم برای گرفتن این جواز آشنا شدید. به طور خلاصه تمامی شغل هایی که می خواهند در کشور به صورت قانونی فعالیت داشته باشند، باید پروانه کسب دریافت کنند. پس شما هم برای گرفتن این جواز هیچ محدودیتی ندارید و می توانید برای دریافت آن در هر زمانی که خواستید، اقدام کنید. ممنون از شما همراهان همیشگی سایت ثبت کسرا امیدواریم این مقاله به اندازه کافی برای تان مفید بوده باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *