دسته‌بندی نشده

معرفی انواع گواهینامه ایزو  

  •  

       استاندارد ایزو گواهینامه های متعددی دارد که اگر بخواهید ان ها را دریافت نباید، قبل از گذراندن مراحل اخذ باید درباره ان ها شناخت کافی داشته باشید چرا که هر یک از ان ها کارایی بخصوصی دارند. استاندارد های ایزو می تواند طیف عظیمی از فعالیت ها را تحت پوشش خود قرار دهد. این فعالیت ها می تواند د رخصوص تولید یک محصول، ارائه خدمات، تامین نیاز ها و حتی مدیریت فرایند باشد. شما باید انواع ان را بشناسید تا بتوانید نزدیک ترین ان به هدف خود را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که هر مجموعه ای میتواند چندین گواهینامه ایزو را دریافت نماید.

    انواع گواهینامه ایزو کدامند؟

    همانطور که گفتیم ایزو گواهینامه های مختلفی دارد که معروف ترین و پر کاربرد ترین ان ها شامل موارد زیر می شود:

    • ایزو 9001

    شناخته شده ترین ایزو می باشد که برای مدیریت به کار رفته و معیار های سیستم مدیریتی را مشخص می نماید. فرقی نمی کند مجموعه شما چه کوچک باشد و چه بزرگ میتوانید از ان بهره مند شوید. از اصول این استاندارد میتوان به مواردی همچون: مشتری مداری،بهبئد مستمر، انگیزه، رویکرد فرایند، مدیریت عالی و … اشاره داشت.

    • ایزو 14001

    ایزو این گواهینامه را جهت مسولیت های زیست محیطی در نظر گرفته که در ان زمینه فعالیت سازمان مد نظر نیست. به این معنی که هر سازمانی میتواند ان را دریافت نماید. البته به شرطی که مدیریت و فعالیت ان به گونه ای باشد که بتواند یک مدیریت زیست محیطی را دنبال نماید. تنها باید یک سری چارچوب ها را حول محیط زیست رعایت نمایید.

    • ایزو 45001

    این گواهینامه برای سازمان ها و اداراتی مناسب است که در ان کاهش میزان خطرات در محل کار، بهبود بخشیدن به ایمنی کارکنان و تهیه نمودن شرایط مناسب برای کار  و … مد نظر است. این استاندارد را می توان جایگزینی برای OHSAS 18001 دانست.

    • ایزو 22000

    تمامی سازمان های غذایی که مشغول اماده سازی مواد غذایی هستند باید یک سری استاندارد ها را رعایت کنند، تا غذاهای سالمی را ارائه کرده و با کاهش خطر بیماری سلامت و رفاه مشتریان خود را تا حد زیادی تضمین کنند. استاندارد های گواهینامه ایزو 22000 به این منظور یک سری استاندارد هایی را اماده نموده است که با داشتن گواهینامه آن باید رعایت کنید.

    • ایزو 27001

    اگر شما هم یک سازمان دارید که نیاز به رعایت یک سری اصول و استاندارد های امنیتی دارد تا لتواند از اطلاعات محافظت نماید این استاندارد و گواهینامه برایتان کارساز خواهد بود. چرا که قواعد ان باعث می شود تا ضمن محافظت از دارایی ها و اطلاعات، بتوانید مالکیت معنوی، امور مالی و مشخصات کارمندان خود را نیز به خوبی مدیریت نمایید.

    • ایزو 31000

    هر سازمانی که می خواهد در حوزه مدیریت ریسک باشد میتواند ان را دریافت نماید.

    • ایزو 10004 و 10002

    گواهینامه ایزو 10002 و 10004 برای رضایت مشتری ها، بررسی و نظارت و رسیدگی به شکایات و همچنین مدیریت کیفیت در سازمان های مختلف اخذ شده و به تمامی اساس نامه های ان عمل می شود.

    • HACCP

    این گواهینامه برای کنترل فرایند در شرایط بحرانی است که می تواند خطر ها را شناسایی نماید و اقدامات لازم جهت رویایی با ان را داشته باشد. البته صرفا در زمینه تولید مواد غذایی است.

    • ایزو 18001 OHSAS

    این ایزو با نام مدیرین ایمنی و بهداشت شناخت می شود که فعالیت بسیار حرفه ای دارد. داشتن این گواهینامه و عمل به ان موجب اسودگی خاطر کارگران شده و ایمنی محیط کار را بسیار بالا می برد و ضمن رعایت بهداشت باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای کار هم می شود.

    اصطلاحات رایج  انواع گواهینامه ایزو

    استاندارد های بین المللی ایزو دارای یک سری اصطلاحاتی است که دانستن ان ها برای شناخت بیشتر انواع گواهینامه ایزو و همچنین انتخاب شما کمک بساری خواهد کرد. رایج ترین این اصطلاحات عبارتند از:

    گواهینامه  ایزو 17020

    هدف اصلی این ایزو مشخص نمودن مقررات و ضوابط سازمان هایی که مشغول بازرسی هستند تا بازرسی بی طرفی داشته باشند. سازمان های دارای این گواهینامه نیاز مشتری را می شناسند و درصدد رفع ان هستند و همچنین از هر نظر ایمنی در کار را رعایت می کنند و در صورت نیاز کارکنان خود را اموزش می دهند.

    گواهینامه ایزو IMS

    این استاندارد را می توان مجموعی از استاندارد های ایزو 14001 و 450001 و 9001 دانست. این ایزو به بررسی و رفع ایراد های موجود جهت ایجاد یک سازمان یکپارچه می پردازد.

    گواهینامه ایزو 17025

    این استاندارد یسن المللی بریا ازمایشگاه ها و کالیبراسیون می باشد و نوسط کمیته بین المللی الکتروشوی نیز تایید شده است.

    انواع گواهینامه ایزو برای سازمان های مختلف

    گواهینامه ایزو انواع مختلفی دارد که برخی ان هابه صورت عمومی است. عمومیت داشتن ان به این معنی است که هر سازمان و مجموعه یا با توجه به سکب و کار و زمینه فعالیت خود می تواند ان را دریافت نماید. اما برخی از این استاندارد ها نیز وجود دارد که تنها برای یک سازمان مشخص و از پیش تعیین شده ای کارایی دارد که عبارتند از:

    • گواهینامه ایزو برای شرکت های خدماتی ( 9001 / 10002 / 10004 )
    • گواهینامه ایزو برای پیمانکار ها و شرکت های پیمانکاری ( 31000 / 45001 / HSE-MS /  OHSAS 18001)
    • گواهینامه ایزو برای مراکز آموزشی ( ISO 10015 / IWA2  /  IEC 24751 )
    • گواهینامه ایزو صنایع کامپیوتری ( 20000 / 27001 )
    • گواهینامه ایزو صنعت خودر ( TS 16949 )
    • گواهینامه ایزو برای شرکت های عمرانی و ساختمانی ( 9001 / 18001 / HSE-MS )
    • گواهینامه ایزو برای صنایع نفت و گاز ( HSE-MS / TS 29001 )
    • گواهینامه برای مراکز درمانی ( 14001 / 9001 )
    • گواهینامه ایزو بریا کارخانجات تولیدی ( 18001 / 9001 . 14001 )

    سخن پایانی

    تا حدودی توانستید با انواع گواهینامه های ایزو آشنا شوید و احتمالا تا به ایمجا هم توانسته اید ایزو مورد نیاز برای حرفه خود را نیز تعیین کنید. می توانید برای دریافت راحت تر این گواهینامه ثبت کسرا را انتخاب نمایید و از مشاورین ما نیز برای انتخاب بهتر استفاده کنید.

    تولید محتوا: کانون تبلیغاتی فرمو

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *