ثبت شرکت

همه چیز درباره رده بندی شرکت ها

  • تمامی شرکت های ثبت شده در کشور پس از اتمام فرایند تاسیس لازم است که برای انجام امور خود، مرحله رده و رتبه بندی را نیز پشت سر بگذارند. در واقع با انجام این کار رتبه و گرید شرکت شما مشخص می شود و میزان اعتبار آن را تعیین می کند. با داشتن رتبه بندی می توانید به راحتی کسب و کار خود را ارتقا داده و اعتبار ویژه ای برای خود به دست آورید. در این مطلب سعی شده است به همه موارد حول محور رده بندی شرکت ها پرداخته شود و تمامی مسائل اعم از مراحل کار، مدارک لازم و هزینه ها مورد بررسی قرار گیرد. برای آگاهی بیشتر از این موضوع تا انتها همراه ما بمانید.

    انواع رده بندی شرکت های ثبت شده

    انواع رده بندی شرکت های ثبت شده

    رده بندی شرکت ها چیست؟

    در ابتدا لازم است نیم نگاهی به این موضوع شود که اساسا رده بندی شرکت چیست؟ این کار در واقع نوعی اعتبار بخشی به شرکت ها است. هر چه رده کسب شده در فرایند رده بندی بالاتر شود، نشان از میزان اعتبار بیشتر و کیفیت کاری مجموعه شما خواهد بود. به همین خاطر دریافت رتبه بالا بسیار حائز اهمیت است. در داخل کشور عملیات رده بندی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی صورت می پذیرد. البته باید به این نکته توجه داشت که در صورت پایین بوده رده،  در طول زمان با بالاترین سطح کمی و کیفی مجموعه می توان گرید شرکت را ارتقا داد. با انجام پروسه رتبه بندی، پیشنهادات کاری بهتر و باکیفیت تری را برای مجموعه و شرکت خود به ارمغان خواهید آورد.

    انواع رده بندی شرکت ها کدام است؟

    باید بدانید که پروسه رده بندی شرکت ها در 5 دسته قرار می گیرد. پس از اینکه مشخص شد شرکت شما در کدامیک از دسته های زیر قرار دارد، ارزیابی برای تعیین رده و گرید مجموعه آغاز خواهد شد. معمولا پس از ارزیابی، درجه  و گرید به شرکت ها اعطا می شود. در ادامه این 5 دسته مورد بررسی قرار می گیرد.

    شرکت های پیمانکاری

    متولی انجام ارزیابی در این بخش، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری خواهد بود. پس از تکمیل مدارک، درخواست رتبه بندی باید به سازمان برنامه و بودجه تقدیم شود تا روند کار صورت بگیرد. مواردی چون: سابقه کار، توان مالی، نیروی انسانی، تجهیزات تخصصی، ماشین آلات بروز و تجربه در روند ارزیابی بسیار موثر است.  شرکت های پیمانکاری با انجام پروسه رتبه بندی و دریافت سطحی از 1 تا 5 می توانند به راحتی اعتبار خوبی برای خود کسب کرده و در مزایده ها و مناقصه های بزرگ وارد شود.

    مراحل رده بندی شرکت در سامانه

    مراحل رده بندی شرکت در سامانه

    شرکت های اطلاعاتی

    ارزیابی اصلی در این بخش توسط شورای عالی اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه صورت می پذیرد. با ثبت درخواست در این قسمت می توانید شرکت خود را برای رده بندی ارجاع دهید. مواردی مانند: تجهیزات، سابقه کار، نیروی انسانی و توان مالی معیارهای خوبی برای تعیین رده بندی شرکت ها در این بخش هستند. معمولا پس از ارزیابی، رتبه ای بین عدد 1 تا 7 به شرکت ها اعطا می شود.

    شرکت های مشاور

    درخواست ها در این بخش به مجموعه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری جهت ارزیابی ارجاع داده می شود. پس از انجام بررسی ها، شرکت های مشاور در 3 سطح رتبه بندی خواهند شد و اعتبار آن ها با اعداد 1 تا 3 مشخص خواهد شد.

    شرکت های فنی – مهندسی

    رتبه بندی این شرکت ها در 5 سطح مشخص می شود. انجام کار ارزیابی و تعیین رتبه با سازمان نظام مهندسی خواهد بود. پس شرکت های قرار گرفته در بخش فنی و مهندسی برای ثبت درخواست خود باید به این سازمان مراجعه کنند.

    شرکت های EPC

    این بخش به شرکت های فعال در حوزه صنعتی و غیر صنعتی اختصاص دارد. کار ارزیابی در این قسمت برعهده معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری خواهد بود. معیارهایی چون: سابقه کاری، تجهیزات، ماشن آلات، توان مالی و نیروی انسانی باعث می شود که رتبه شرکت تعیین شود. در نهایت پس از تعیین رده بندی شرکت ها در این بخش، عددی بین 1 تا 5 نشان دهنده سطح آن ها خواهد بود.

    مزایای رتبه بندی شرکت ها چیست؟

    مزایای رتبه بندی شرکت ها چیست؟

    چه مزایایی در رده بندی شرکت وجود دارد؟

    با انجام پروسه رده بندی، مزیت های بسیاری برای شما حاصل می شود. اگر شرکت شما قصد دارد که در مزایده ها و مناقصه ها شرکت کند، به گواهی رتبه بندی نیاز پیدا می کنید. همچنین اگر قصد دارید با نهادها و ارگان های فعال در بخش دولتی همکاری کنید، باید بدانید که در صورت عدم رده بندی شرکت خود، نمی توانید از چنین امکانی بهره مند شوید. همچنین اگر قصد دارید که در مجموعه خود سرمایه گذارانی را جذب کنید، باید بدانید که این افراد با بررسی رتبه بندی شرایط شرکت شما را بررسی می کنند و تصمیم می گیرند که با شما پروژه مشترکی را اجرایی کنند.

    مراحل رده بندی شرکت چگونه است؟

    پس از ثبت شرکت و انجام امور مربوط به ثبت لازم است که به سامانه ساجات مراجعه شود. در این سامانه فرم هایی موجود است که باید پر شود و مدارک خواسته شده نیز در سامانه بازگذاری گردد. پس ثبت موارد خواسته شده، اطلاعات به همراه مدارک برای تایید توسط کارشناس مربوطه ارسال خواهد شد. معمولا روند بررسی و تایید بین 7 تا 14 روز به طول می انجامد. پس از آن در صورتی که هیچ مشکل و نقصی در مدارک نبوده، رتبه شرکت تایید خواهد شد.

    لازم به ذکر است که در رده بندی شرکت ها برای اولین مرتبه نباید انتظار داشت که سطح بالایی به شما اختصاص داده شود. به طور معمول در مرحله اول به هر شرکتی رتبه پایین اعطا می شود و در آینده با درخواست های بعدی رتبه بندی مجدد صورت می گیرد. در این رتبه بندی، رده شرکت ارتقا پیدا می کند. برای دریافت بهترین رتبه و موارد امتیاز آور بهتر است از مشاور متخصصین امر کمک بگیرید. مشاورین مجموعه ثبت کسرا از وکلا و متخصصین امور حقوقی هستند که به صورت رایگان می توانید از خدمات مشاوره ای آن ها استفاده کنید.

    همه چیز درباره رده بندی شرکت ها

    همه چیز درباره رده بندی شرکت ها

    مدارک مورد نیاز برای رتبه بندی چیست؟

    با ورود به سامانه ساجات و پر کردن فرم های لازم، قسمتی برای بارگذاری مدارک وجود دارد. مدارک مورد نیازی که در ادامه به آن ها اشاره می شود را باید در این قسمت درج کنید تا جهت بررسی به کارشناس ارجاع شود.

    • اساسنامه شرکت
    • مدارک هویتی فرد درخواست کننده(شناسنامه و کارت ملی)
    • مدارک تعیین کننده وضعیت خدمت (کارت معافیت یا پایان خدمت)
    • مدارک تحصیلی اعضای هیئت مدیره و سهام داران
    • سابقه بیمه اعضای هیئت مدیره
    • آگهی تاسیس شرکت به همراه آگهی آخرین تغییرات شرکت صورت گرفته
    • گواهی عدم سوء پیشینه برای تمامی اعضای هیئت مدیره
    • تصویر 3×4 از تمامی اعضای هیئت مدیره
    • مهر شرکت
    • مفاصا حساب
    • شماره کد اقتصادی
    هزینه رتبه بندی شرکت ها

    هزینه رتبه بندی شرکت ها

    هزینه رده بندی شرکت چگونه است؟

    یک سوال مهم افراد در رده بندی شرکت ها بحث هزینه ها است. باید گفت که برای انجام کار در بخش های مختلفی نیاز به پرداخت هزینه خواهد بود. نوع شرکت ثبت شده، پایه و گرید می تواند موارد تعیین کننده ای در میزان هزینه شوند. معمولا این هزینه زمانی که برای ثبت درخواست در سامانه اقدام می کنید مشخص شده و در همان سامانه به صورت اینترنتی باید پرداخت شود. همچنین امکان دارد در برخی از بخش ها هزینه های جدایی مبنی بر بررسی و کارشناسی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای برخی پرونده ها درخواست شود. همچنان که هزینه های دیگری نیز وجود دارد که مربوط به اجرای قوانین و استانداردها خواهد بود. بهتر است پیش از اقدام برای دریافت رده بندی با مشاورین مجموعه ثبت کسرا ارتباط برقرار کنید. با توضیح کامل شرکت خود برای مشاورین، هزینه های دقیق برای شما مشخص خواهد شد.

    اعتبار رتبه بندی شرکت تا چه زمانی است؟

    اعتبار رتبه بندی شرکت تا چه زمانی است؟

    شرایط رده بندی شرکت ها چگونه است؟

    حال که با مراحل و مدارک این پروسه آشنا شدید، لازم است بدانید برای ثبت درخواست خود باید شرایطی را مهیا کنید. در این قسمت به بررسی این موارد پرداخته می شود. پس از ثبت شرکت لازم است که حداقل 3/2 اعضای هیئت مدیره، تحصیلات خود در مقطع لیسانس در رشته های فنی و مهندسی دارا بوده و بتوانند مدارک آن را ارائه دهند. همچنین برای تعیین رده بندی شرکت ها، مدیران نباید در پست های دولتی مشغول باشند. داشتن سابقه کار نیز می تواند شرایط شما را در ثبت رتبه تسهیل نماید. لازم است که گواهی سوء پیشینه برای همه اعضا دریافت شود.

    اعتبار رده دریافت شده تا چه زمانی است؟

    این رده ها باید هر چند سال یکبار بروز رسانی شود، چرا که به مدت محدود صادر خواهند شد. در هر بار بروز رسانی می توانید بر اساس کیفیت کاری خود، رتبه بهتری را دریافت کنید. به طور معمول میزان اعتبار رتبه کسب شده به مدت 4 سال است و در پایان سال چهارم باید برای تمدید رده دوباره مراحل درخواست را صورت دهید.

    تمدید رده بندی چیست؟

    تمدید رده بندی چیست؟

    تمدید رده بندی چیست؟

    در برخی موارد بنا به صلاحدید هیئت مدیره و مواردی مبنی بر عدم دریافت رتبه مجدد، افراد می توانند همان رده خود را مجددا تمدید کنند. در این صورت نیازی به دریافت رتبه جدید نیست و می توان با همان رتبه قبلی به کار شرکت خود ادامه داد. اما باید بدانید که این مسئله زمانی ممکن است که مجموعه شما از نظر کاری و کیفیت دچار پسرفت نشود و در همان شرایط ثابت باقی بماند. در این صورت می توانید اعتبار رده خود را تمدید کند.

    انجام تمامی امور مربوط به رده بندی شرکت ها معمولا پروسه ای طولانی و پیچیده است که مراحل بسیاری دارد و نیاز است افرادی آن را انجام دهند که به تمامی مراحل آگاه باشند. از این رو شرکت ثبت کسرا یکی از بهترین گزینه ها برای صاحبین شرکت ها است. در این مجموعه وکلای حرفه ای و متخصص صفر تا صد کار رده بندی شرکت شما را تا انتهای ثبت رتبه، پیگیری می کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *