تغییرات شرکت

تمدید سمت اعضا؛ هیئت مدیره و بازرسان

  •  
    افزایش سرمایه شرکت تغییر آدرس شرکت تغییر سال مالی تغییرات حق امضا تغییرات سمت اعضا نقل و انتقال سھام
    کاھش سرمایه شرکت تغییر نام شرکت تغییر موضوع فعالیت تغییرات تعداد اعضا تمدید سمت اعضا تغییرسھم الشرکه

    تمدید سمت اعضا مسئله بسیار مهمی در حوزه حقوق شرکت ها است. می توان نیاز به تمدید سمت اعضای شرکت های تجاری را امری اجتناب ناپذیر دانست.  برخی از مواد قانون تجارت نیز اشاره کوتاهی به این قضیه کرده اند و همچنین در باب مراحل تمدید سمت اعضا در برخی از کتب حقوق تجارت نیز مطالبی نوشته شده است. اگر شما هم خواهان بدست آوردن اطلاعات کاملی در این حوزه هستید، در این نوشته با ما همراه باشید.

     نکات مهم تمدید سمت اعضا

    آیا تمدید سمت اعضا در تمامی انواع شرکت های تجاری یکسان است؟

    یکی از رایج ترین پرسش ها درباره تمدید سمت اعضا همین پرسش است. اگر بخواهیم تنها در یک کلمه به آن پاسخ دهیم باید بگوییم، خیر. برای مثال قوانین مربوط به تمدید سمت اعضا در شرکت های سهامی عام با مسئولیت محدود متفاوت است. برای اطلاعات دقیق ضروری است که با مشاوران مجموعه ی ثبت شرکت کسرا تماس بگیرید.

     

    تمدید سمت اعضای شرکت سهامی خاص به چه شکل است؟

    وقتی صحبت از تمدید سمت اعضای شرکت سهامی خاص می شود باید به این نکته توجه داشته باشیم که مدت زمان انتخاب هیئت مدیره در این شرکت ها تنها بیست و چهار ماه می باشد. پس از مدت مذکور دو راه حل برای انتخاب وجود دارد. نخستین راه حل انتخاب هیئت مدیره جدید است که در دایره مطالب این بحث نمی گنجد. دومین راه اما گزینش مجدد یا همان تمدید سمت اعضا است. جالب است بدانید که برای هر دو روش نیاز به صورت جلسه رسمی دارید. به غیر از هیئت مدیره، بازرسین نیز می توانند مجددا انتخاب شوند. تمامی نکات ذکر شده برای اعضای هیئت مدیره برای بازرسان شرکت نیز صادق است. تنها این نکته مهم است که آنان هم در انتخاب اولیه و هم برای انتخاب مجدد، تنها برای یک سال در هر دوره انتخاب می شوند.

    تمدید مدیر عامل 1 الی 2 سال
    تمدید رئیس هیئت مدیره 1 الی 2 سال
    تمدید بازرس 1 الی 2 سال
    تمدید اعضای هیئت مدیره 1 الی 2 سال

    تمدید سمت اعضا در شرکت های با مسئولیت محدود به چه شکل است؟

    تمدید سمت اعضا در شرکت های با مسئولیت محدود در برگیرنده نکاتی مهم  است که در ادامه بررسی می کنیم. برخلاف مورد قبلی در شرکت های مذکور هیچ بازه ی زمانی مشخصی برای انتصاب اعضا وجود ندارد. به عبارتی دیگر ممکن است اعضای هیئت مدیره آن بعد از گذشت چندین ماه تغییر کنند و یا برای سال ها ثابت باشند.

     

    آشنایی با نکاتی مهم در مورد تمدید سمت بازرسان و هیئت مدیره:

    برخی از مواد قانون تجارت نکاتی در این باره ذکر کرده اند که اشاره به آنها خالی از لطف نیست. لازم است که دعوت رسمی از اعضا برای جلسه تمدید صورت گیرد. برای تحقق این موضوع، ماده نود و نه قانون تجارت در مورد تشریفات مورد نیاز برای دعوت اعضا، نکاتی را عنوان کرده است. نیاز است که حداکثر اعضا در این جلسه شرکت کنند و صورت جلسه را امضا نمایند. مرسوم است که شرکت ها در چهار ماه آغازین هر سال جلسات تمدید را تشکیل دهند. در غیر این صورت آنان ملزم به ایجاد مجمع فوق العاده می شوند.

    تمدید-سمت-اعضا

    اسناد و مدارک مورد نیاز برای تمدید سمت اعضا:

    برای انجام عملیات تمدید سمت اعضا همانطور که در مطالب فوق گفتیم نیاز است که صورت جلسه ای تنظیم شود. این صورت جلسه باید به تایید تمامی افرادی که در جلسه حضور دارند، برسد. حال برخی موارد باید ضمیمه این صورت جلسه شوند. برای مثال لازم است که فهرستی از آخرین سهامداران شرکت در درست باشد. کارت پایان خدمت، فتوکپی آخرین مدارک تحصیلی، کارت ملی، شناسنامه و گواهی عدم سو پیشینه نیز از دیگر مدارک مهم است.

     

    مراحل ثبت مدارک تمدید سمت اعضای شرکت ها را شرح دهید:

    همانطور که در ابتدای متن گفتیم، یکی از اهداف نگارش این مطلب ارائه توضیحاتی در این باره است. به عنوان نخستین مرحله باید به نگارش صورت جلسه اشاره کنیم. سپس نیاز است که تمامی افرادی که در جایگاه سهامدار یا اعضا در شرکت مشغول به فعالیت هستند، به نشانه تایید و پذیرش صورت جلسه آن را امضا کنند. مرحله سوم در این روند ثبت صورت جلسه نامبرده در سامانه ثبت شرکت ها می باشد. سپس مدارکی که در پاراگراف بالا گفتیم را نیز باید بارگزاری کنیم. در صورتی که این مدارک تایید شود باید به صورت فیزیکی نیز آنها را ارسال نماییم. مرحله بعد از ارسال فیزیکی حضور در اداره ثبت شرکت ها و در نهایت پرداخت هزینه تمدید سمت اعضای شرکت ها است.

     

    مواردی مهم در باب هزینه تمدید سمت اعضا:

    به عنوان آخرین مرحله در مطلب قبلی به هزینه تمدید سمت اعضا اشاره کردیم. حال خوب است بدانید که این هزینه در برگیرنده سه مورد است:

    • پرداخت هزینه کارمزد موسسه ثبتی.
    • قیمت هزینه تعیین شده برای آگهی در روزنامه.
    • پرداخت هزینه به اداره پست.

     

    سخن پایانی:

    ما در این مطلب سعی کردیم مهم ترین نکات در این باره را برای شما بیان کنیم؛ اما مسئله تمدید سمت اعضا در شرکت ها جنبه های مختلفی دارد که برای آشنایی با آن می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

    1 تغییر سمت اعضا
    2 تغییرات تعداد اعضا
    3 تغییرات حق امضا
    4 ثبت شرکت
    5 مراحل تشکیل شرکت سهامی خاص
    6 ثبت شرکت سهامی خاص

    آیا تمدید سمت اعضا در تمامی انواع شرکت ها یکسان است؟

    خیر یکسان نیست شرکت سهامی عام با مسئولیت محدود متفات است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *