تغییرات شرکت

تغییرات سمت اعضا

  •  
    افزایش سرمایه شرکت تغییر آدرس شرکت تغییر سال مالی تغییرات حق امضا تغییرات سمت اعضا نقل و انتقال سھام
    کاھش سرمایه شرکت تغییر نام شرکت تغییر موضوع فعالیت تغییرات تعداد اعضا تمدید سمت اعضا تغییرسھم الشرکه

    تغییر سمت اعضا، مسئله ای است که قصد داریم در این مقاله به طور تفصیلی به آن بپردازیم. شرکت ها در هر نوعی که باشند برای انجام اعمال حقوقی خود، هیئت مدیره ای را انتخاب می کنند. گاهی اوقات نیاز است که سمت اعضای هیئت مدیره، تغییر کند. برای انجام قانونی این کار، ضروری است که مراحلی طی شود. در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی با نحوه ی تعیین سمت اعضا، با چگونگی تغییرات سمت اعضا، مدارک و مستندات مورد نیاز و هزینه های آن آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات وبسایت ثبت شرکت کسری همراه ما باشید.

     

    نحوه تعیین سمت اعضا:

    قبل از آشنایی با چگونگی تغییر سمت اعضا، ضروری است که با نحوه ی تعیین سمت اعضا و تشریفات آن آشنا شویم. در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که قبل از تعیین سمت اعضای هیئت مدیره، باید هیئت مدیره مشخص شود. نحوه ی تعیین اعضای هیئت مدیره با توجه به نوع شرکت می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در شرکت های سهامی خاص تعداد اعضای هیئت مدیره ی شرکت باید حداقل سه شخص اعم از حقیقی یا حقوقی باشد که حداقل یک سهم از کل سرمایه ی شرکت را داشته باشد.

    پس از رای گیری و انتخاب اعضای هیئت مدیره، اکنون نوبت به تعیین سمت اعضا می‌رسد. این کار توسط اعضای هیئت مدیره انجام خواهد گرفت. در واقع پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره، توسط سهامداران یا اعضای شرکت، آنها نیز سمت‌های افراد هیئت مدیره را تعیین خواهند کرد. مدت زمان فعالیت این افراد با توجه به نوع شرکت می‌تواند متفاوت باشد که توضیح آن از حوصله این بحث خارج است.

     

    سمت های هیئت مدیره:

    در ادامه مسیر آشنایی با تغییر سمت اعضا، ضروری است که با سمت‌های هیئت مدیره نیز آشنا شویم. در ادامه به بررسی این سمت‌ها خواهیم پرداخت:

    • اولین سمتی که باید بدان اشاره کنیم، مدیرعامل می‌باشد که وظیفه امور اجرایی و اخذ تصمیمات شرکت را به عهده دارد.
    • دومین سمتی که آن را بررسی می‌کنیم، رئیس هیئت مدیره می‌‌باشد. اعضای هیئت مدیره، جلساتی را تشکیل می دهند که وظیفه ی هماهنگی این جلسات و تعیین دستور جلسه، از وظایف رئیس هیئت مدیره است.
    • یکی دیگر از سمت های شرکت ها، نائب رئیس هیئت مدیره می باشد. این شخص، در واقع زمان هایی که رئیس هیئت مدیره قادر به انجام وظایفش نباشد، وظایف محوله به او را انجام می‌دهد.
    • عضو اصلی هیئت مدیره، چهارمین سمتی است که به آن اشاره می کنیم. این شخص در اخذ تصمیمات مربوط به شرکت دارای حق رای است.
    • آخرین مورد نیز عضو علی‌البدل هیئت مدیره است که وجود یا عدم وجود وی را اساسنامه ی شرکت مشخص خواهد کرد.

     

    تغییرات سمت اعضا:

    گاهی اوقات ممکن است بنا به دلایلی، تغییر سمت اعضا انجام گیرد. این عمل حقوقی، مراحلی دارد. در ابتدا باید بگوییم که ضروری است برای انجام این کار، مجمع عمومی عادی تشکیل شود. در واقع در این مجمع، سهامداران یا اعضای شرکت تصمیم می گیرند که سمت اعضا تغییر کند یا خیر. البته خود آنها شخصا جزئیات این تغییرات را تصویب نمی کنند. بلکه صرفا در مورد تغییرات سمت اعضا تصمیم گیری می کنند.

    پس از آن، هیئت مدیره که بالاترین درجه ی اجرایی در شرکت را داراست موظف است جلسه ای با همین عنوان برگزار کند و نسبت به جزئیات آن تصمیم گیری نماید. اگر این تغییرات، تحولاتی در اساسنامه نیز به وجود بیاورد، ضروری است که با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده نسبت به اعمال آن تغییرات اقدامات مربوطه صورت پذیرد. در نهایت نیز این صورتجلسه باید به ثبت برسد. البته تغییر سمت اعضا کار بسیار تخصصی است و نیاز است در تمامی مراحل با مشاوران مجرب در این زمینه، مشاوره داشته باشید.

     

    مدارک مورد نیاز برای تغییر در سمت اعضا:

    قدم بعدی که برای بررسی تغییرات سمت اعضا ضروری است، آشنایی با مدارک مورد نیاز جهت انجام این کار است. در ادامه به این مدارک اشاره خواهیم داشت:

    • رونوشت برابر اصل مدارک هویتی اعضای هیئت مدیره نظیر کارت ملی و شناسنامه.
    • رونوشت برابر اصل مدارک هویتی اعضا و سهامداران شرکت.
    • تهیه و ارائه ی مدارک ثبتی شرکت.
    • تهیه و ارائه ی روزنامه تاسیس شرکت.
    • ارائه ی اسناد و مدارک مربوط به تغییرات قبلی در صورت وجود آنها.
    • ارائه ی صورت جلسه تغییرات سمت اعضا.

     

    هزینه ی تغییر سمت اعضا:

    مهم ترین بخش این مقاله، بررسی هزینه های مربوطه می باشد. به طور کلی نمی توان، اعداد و ارقام دقیقی ارائه داد. البته موقعیت مکانی شرکت نیز در این هزینه ها تاثیر گذار است. اما برای تغییر سمت اعضا هزینه های ذیل قابل تصور است:

    • هزینه ی ثبت صورت جلسه.
    • قیمت های مربوط به صورت جلسه نقل و انتقال سهام در صورت نیاز.
    • هزینه ی حق الوکاله وکیل.
    • پرداخت هزینه های مربوط به شرکت های ارائه کننده ی خدمات.
    • پرداخت هزینه های مربوط به ثبت آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار.

     

    تولید محتوا و سئو اهورا طناب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *