پروانه بهره برداری

اخذ پروانه بهره برداری ماینینگ

  •  

    اخذ پروانه بهره برداری ماینینگ برای آن دسته از افرادی که به دنبال استخراج رمز ارز به صورت قانونی هستند امری ضروری می­باشد. ماینینگ نیز همانند بسیاری از مشاغل در کشورمان برای این که حالتی رسمی داشته باشد و افراد بتوانند در حیطه قانون به فعالیت بپردازند نیاز به یکسری مجوز و مراحل قانونی دارد. با طی نمودن این مراحل و کسب مجوزهای لازم می­توانند در چهار چوب مقررات تعریف شده به کار ماینینگ بپردازند. چنانچه افراد بدون پروانه بهره برداری اقدام به استخراج رمز ارز نمایند، خلاف قانون عمل نموده­اند و در صورت به اثبات رسیدن جرم آن ­ها، مکان مد نظر پلمپ و کلیه اموال ضبط می­گردد. در ادامه مقاله با ثبت کسرا همراه شوید تا شما سروران گرامی را بیشتر با نحوه اخذ مجوز و اخذ پروانه بهره برداری ماینینگ آشنا نماییم.

    کلیاتی درباره مجوز ماینینگ

    قبل از این که به موضوع اخذ پراونه بهره برداری ماینینگ بپردازیم در این بخش از مقاله قصد داریم که در مورد مجوز ماینینگ صحبت نماییم که به چه معناست و چگونه می­توان آن را دریافت کرد. در سال­ های اخیر رشد قیمت ارز دیجیتالی یا همان رمز ارز موجب شده تا ایرانیان بی­شماری به سمت معامله رمز ارز سوق داده شوند و مشتاقانه در این زمینه فعالیت نمایند. ماینینگ نیز مانند بسیاری از مشاغل و کسب و کارها نیاز به یکسری تجهیزات و مقدمات دارد. برای این که بتوان رمز ارز را استخراج نمود به مکان مشخص، اینترنت و دستگاه ماینر نیاز است. گرچه ماینینگ کسب و کاری درآمدزا به حساب می­آید اما باید به این نکته هم توجه کرد که در هر مکان و با هر دستگاهی توجیه پذیر نمی­باشد از این رو افراد قبل از اقدام بایستی به توجیه پذیر بودن و درآمدزایی آن توجه نمایند. اما برای این که کاربران بتوانند به طور قانونی و آزادانه عمل استخراج را انجام دهند نیاز به اخذ مجوز از وزارت و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان­ ها دارند. هدفی که این سازمان دنبال می­کند سامان دهی و شفاف سازی فعالیت در حوزه ماینینگ رمز ارز می­باشد. برای قانونی بودن عمل استخراج نیاز به مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری ماینینگ می­باشد.

    اخذ پروانه بهره برداری ماینینگ

    اخذ پروانه بهره برداری ماینینگ

    همان طور که اشاره نمودیم وزارت صنعت، معدن و تجارت از مراجع صدور مجوز است که برای شخص حقیقی و یا حقوقی شناسه یکتا صادر می­کند و کاربران از طریق مجوزهای لازم می­توانند فعالیت خود را آغاز نمایند. در ابتدا، مجوز تاسیس و پس از یکسال، در صورت فراهم آوردن امکانات و تجهیزات لازم، پراونه بهره برداری هم صادر می­گردد. مجوز تاسیس به نام چند شخص حقیقی و یا حقوقی ارائه نمی­گردد بلکه بایستی در قالب ثبت شرکت باشد. بر اساس ماده 24 دستورالعمل، مجوز تاسیس ماینینگ 12 ماه اعتبار دارد و پس از این مدت می­توان آن را تمدید نمود.

    اخذ پروانه بهره برداری ماینینگ

    همان طور که اشاره نمودیم صدور پروانه بهره برداری پس از ارائه مجوز تاسیس است. مدت اعتبار مجوز تاسیس حدود 12 ماه می­باشد. و در طول این مدت متقاضی بایستی مکان و تجهیزات لازم را جهت شروع به کار، تاسیس و راه اندازی نماید و وقتی که پروانه بهره برداری را هم دریافت نمود به طور قانونی و رسمی می­تواند کار استخراج رمز ارز را آغاز نماید. طبق ماده 15 دستورالعمل ­های مربوط به صدور مجوز استخراج ارز دیجیتالی، اخذ پروانه بهره برداری ماینینگ زمانی به متقاضی ارائه می­گردد که اولا متقاضی دارای واجد شرایط باشد، ثانیا توسط کارشناسان وزارت صمت بازدید فنی به عمل آید، تا ظرفیت سنجی محل و همچنین الزامات مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد.

    چنانچه قصد گرفتن پروانه بهره بردای برای استخراج رمز ارز را دارید در ابتدا باید مجوز تاسیس بگیرد. مراحل اخذ این مجوز به صورت الکترونیکی است که می­توانید برای ثبت نام و طی نمودن سایر مراحل با متخصصین ثبت کسرا در ارتباط باشید. این مراحل بیشتر به صورت پرسشنامه می­باشند. با تکمیل این مراحل و دریافت مجوز، حال نوبت به اخذ پروانه بهره برداری می­رسد. برای این امر ابتدا بایستی پرسشنامه مخصوص متقاضی تکمیل و به سازمان صنایع و معادن استان ارائه گردد تا توسط کارشناسان بررسی و اطلاعات آن مورد تایید قرار بگیرد. یکی از مواردی که به هنگام صدور پروانه کارشناسان به آن توجه می­کنند مکان ماینینگ است. بر اساس ماده 17 مکان مد نظر بایستی الزامات زیست محیطی را رعایت نماید، یعنی الزامات مکان از نظر حریق، آتش سوزی، بهداشت ایمنی و حرفه ­ای در نظر گرفته شود.

    مجوز بهره برداری ماینینگ

    مجوز بهره برداری ماینینگ

    دلایل لغو پراونه بهره برداری ماینینگ

    با اخذ پروانه بهره برداری ماینینگ، آیتم­ هایی مانند تعداد، نوع دستگاه، میزان انرژی مصرفی، اطلاعات توان پردازش و … قید می­شود، حال اگر این آیتم­ ها با آنچه که در پروانه ذکر شده مغایرت داشته باشند، پروانه لغو می­گردد. از دیگر دلایلی که منجر به لغو مجوز می­گردد، عدم رعایت استانداردهای کیفی از سوی سازمان ملی استاندارد است. به عنوان مثال، اگر امکانات موجود برای استخراج رمز ارز به ویژه دستگاه­ های ماینینگ از نظر کارایی و فنی کیفیت لازم را نداشته باشند امکان لغو مجوز استخراج وجود دارد.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *