ثبت شرکت

تفاوت شرکت نسبی با مسئولیت محدود

  • یکی از مهم‌ترین سوالاتی که درباره ثبت شرکت وجود دارد این است که بدانیم کدام شرکت مناسب کسب و کار ما است. در ایران، شرکت با مسئولیت محدود به دلیل شرایط ثبت آسان و سریع بیشترین متقاضی را دارد. حتی شما می‌توانید با اعضای خانواده یا فامیل یک شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنید. شرکتهای با مسئولیت محدود برای کسب و کارهای کوچک و متوسط، مناسب است.

    در این مقاله ما به همه سوال‌هایی که در زمان ثبت شرکت مسئولیت محدود به آن نیاز دارید پاسخ می‌دهیم. چنان‌چه ابهام و یا سوالی داشتید کارشناسان متخصص  ما پاسخگوی شما هستند.

    مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی با مسئولیت محدود

    • مدارک شناسایی تمام اعضای شرکت
    • دو نسخه از شرکت نامه
    • دو نسخه از اساس‌نامه شرکت
    • دو برگه تقاضانامه
    • فرم تعیین نام شرکت
    • فیش واریزی
    • مجوز فعالیت برای موضوع مورد نظر شرکت

    نحوه نامگذاری در شرکت نسبی با مسئولیت محدود

    یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت شرکت،  قسمت نامگذاری آن است. برای شرکت با مسئولیت محدود، اسم هیچ‌کدام از شرکا نباید قید شود در غیر این صورت، شریکی که نام او، در اسم شرکت قید شده است موظف است تمام بدهی شرکت را به تنهایی تقبل کند. یکی دیگر از اصول نامگذاری شرکت؛ آوردن عبارت ” با مسئولیت محدود” در تمام اسناد، اطلاعیه‌ها و آگهی‌ها است. اگر عبارت “با مسئولیت محدود” در نام شرکت قید نشود.شرکت یک شرکت تضامنی محسوب می‌شود. در شرکت تضامنی؛  در صورت منحل شدن شرکت، شرکا بدون توجه به میزان سرمایه خود در شرکت، در مقابل طلبکاران مسئول هستند.

    سرمایه در شرکت های با مسئولیت محدود

    نیازی نیست سرمایه شرکا در شرکتهای با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم شود و شرکا، به میزان سرمایه خود موظف به پرداخت بدهی و تعهدات شرکت هستند.

    طبق ماده ۲۴۷ قانون تجارت در سال ۴۸۳۱ ، حداقل میزان سرمایه در این نوع شرکت، صد هزار تومان است که باید در زمان تاسیس شرکت واریز شود. سود و زیان شرکتهای با مسئولیت محدود، بر حسب میزان سرمایه هر شریک است. مگر اینکه در زمان ثبت  شرکت، طور دیگری لحاظ شود.

    عوامل منحل کردن شرکت با مسئولیت محدود

    هر وقت هدفی که شرکت به خاطر آن تاسیس شده، محقق شود یا دیگر امکان رسیدن به هدف مورد نظر نباشد شرکت منحل می‌شود.

    – زمان مقرر شده در زمان ثبت شرکت با مسئولیت محدود به پایان رسیده باشد شرکت منحل می‌شود.

    – یکی دیگر از عوامل انحلال شرکت، ورشکسته شدن آن است.

    – گاهی اوقات، بعضی از شرکا سهم خیلی بیشتری در سرمایه شرکت دارند، این شرکا قدرت منحل کردن شرکت را دارند.

    – در صورت فوت شدن یکی از شرکا به شرط اینکه در زمان تا‌سیس شرکت، این موضوع ثبت شده باشد.

    اختیارات مدیر در شرکت با مسئولیت محدود

    انتخاب مدیر در شرکت،  به وسیله مجمع عمومی شرکا صورت می‌گیرد. شخصی که به عنوان مدیرعامل یک شرکت با مسئولیت محدود انتخاب می‌شود. نباید در هیچ سازمان یا نهاد دولتی مشغول به کار باشد. حداقل سن مدیر باید ۵۲ سال باشد. اگر مدرک تحصیلی مدیر شرکت دیپلم است؛  باید ۵  سال سابقه و اگر مدرک لیسانس دارد، ۳ سال سابقه در این زمینه داشته باشد. اختیارات مدیر را در اساس‌نامه شرکت می‌توان محدود کرد. مثلا مدیر طبق اساس‌نامه  نمی‌تواند معاملات بالاتر از صد میلیون را ثبت کند، اگر این میزان در اساس‌نامه ثبت نسده باشد.

    مدیریت مدیران ممکن است به طور محدود یا نامحدود باشد. امکان دارد مدیر یک شرکت با مسئولیت محدود، از اعضای شرکت نباشد. چنان‌چه چند نفر مدیریت شرکت را بر عهده دارند و وظایف و اختیارات آن‌ها در اساس‌نامه شرکت قید نشده است هر کدام از آن‌ها می‌توانند در همه امور شرکت اختیار داشته باشند.

    هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

    هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود به دارایی شرکت بستگی دارد، هرچه دارایی شرکت بیشتر باشد، هزینه ثبت آن بیشتر می‌شود. بعد از اینکه شرکت به ثبت رسید باید آگهی تاسیس شرکت در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی شود، هر چه تعداد افراد و سرمایه‌گذاران شرکت، بیشتر باشد هزینه آگهی بیشتر می‌شود.

    هیات نظارت

    وقتی تعداد اعضای شرکت با مسئولیت محدود  بیشتر از ۲۱ نفر باشد مجمع عمومی شرکت، هیات نظارت را تشکیل می‌دهد . تعداد اعضای نظارت ۳ نفر یا بیشتر است. وظیفه هیات نظارت بررسی اجرای صحیح مقررات در شرکت می‌باشد و هر ساله باید یک گزارش دقیق در این رابطه به مجمع عمومی عادی تحویل دهد.

    مزایای شرکت با مسئولیت محدود

    یکی از مزیت‌های شرکت با مسئولیت محدود این است که وقتی شرکت مقروض است، طلبکاران شرکت حق ندارند برای دریافت طلب خود، تقاضای مصادره اموال خصوصی شرکا را داشته باشند  و بدهی شرکت باید از سهم الشرکه پرداخت شود ( سهم‌الشرکه سهمی است که هر یک از شرکا از سرمایه دارد. سهم‌الشرکه ممکن است نقدی یا غیر نقدی باشد و حتما باید در ابتدای تاسیس شرکت ، میزان آن ثبت شود.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما درhttp://sabt-kasra.com  تماس بگیرید.

    تولید محتوا: کانون تبلیغاتی فرمو

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *